Yritystarina lisää luotettavuutta

"People don't buy what you do; people buy why you do it" Simon Sinek

Varsinkin aloitteleva tai pieni yritys, jonka nimi ei ole kaikkien huulilla joutuu painimaan luotettavuuden kanssa.

Keitä nämä on? Uskaltaakohan näiltä ostaa? Eihän näistä edes sanota mitään. Tällaisia ajatuksia itselläkin käy mielessä, kun löydän jonkun uuden nettipalvelun tai verkkokaupan ensikertaa – lisää epäilyksiä nousee, jos yrityksen tuote tai palvelu näyttää huomattavasti kilpailijoiden tarjoamia paremmalta. Vanha hokema: ”Liian hyvää ollakseen totta” kolkuttelee takaraivossa.

Yrityksen päässä tämä luottamuspula on ratkaisua vaativa haaste. Yksi tehokas keino, on kirjoittaa yrityksellesi inhimillinen ja elämyksellinen yritysesittely. Kerrotaan lukijalle koukuttavassa muodossa, mistä yrityksessä on kyse ja ketä sumuverhon takana oikein on.

Korvaa tylsä yritysesittely tarinalla

Yritysesittelyn perimmäinen tarkoitus on saada kävijä luottamaan yritykseesi, kertomalla hieman yrityksen ja sen ihmisten taustoja.

Kun joku kaipaa lisää tietoa yrityksestäsi, hänelle myös kannattaa sitä tarjota. Liian usein lukija kuitenkin savustetaan ulos yritysesittelysivulta tarjoamalla hänelle vain persoonaton listaus yrityksen avainluvuista, jossa käydään läpi yrityksen perustamisvuosi, työntekijöiden lukumäärä sekä vuotuinen liikevaihto. Tällaisella yritysesittelyllä ei erotuta harmaasta massasta.

Kävijälle olisi tarjottava jotain lukemisen arvoista, joka paljastaa oikeasti mitä yrityksesi tekee, haluaa tehdä ja miksi. Tätä kannattaa lähteä rakentamaan tarinankerronnalla, jonka avulla paljastetaan yrityksen olemassaolon tarkoitus, sen takana olevat ihmiset ja heidän intohimonsa.

Hyvä yritystarina tarjoaa elämyksiä

Mistä rakentaa hyvä tarina

Tarinan punainen lanka voi olla syntytarinasi. Mistä sait liikeideasi, törmäsitkö itse johonkin epäkohtaan, oliko sinulla itselläsi ongelma vai kyselivätkö asiakkaat ratkaisua? Myös yritystarinoista haetaan elämyksiä ja hyvä syntytarina mukaileekin usein ”vaikeuksista voittoon” tai ”nappikaupasta rikkauksiin” kaavaa.

Toinen lähestymistapa on kirjailla tarina manifestin muotoon, eli asuun, jossa yrityksen periaatteet ja aikomukset käydään elämyksellisesti läpi. Lukijalle tulee antaa selkeä lupaus, josta yritys on myös valmis pitämään kiinni.

Tuo ihmiset esiin

Itse olen huomannut, että potentiaalisten asiakkaiden luottamusta saadaan lisättyä panostamalla yrityksen ihmisläheisyyteen. Myös yritystarinalla voidaan ns. ”inhimillistää” yritystä, eli näyttää oikeasti, että vaikka toimimmekin netissä, niin kyllä täällä on oikeita asiakkaista huolehtivia ihmisiä töissä. Lisäämällä yritystarinaan henkilön, esim. oman pärstäsi, niin näytät myös henkilökohtaisesti seisovasi yritystarinasi takana.

Näillä pääseekin jo alkuun, mutta jos haluat tutustua aiheeseen tarkemmin, niin aiheesta on myös kirjoitettu suhteellisen paljon. Hyvää suomenkielistä lukemista on pari vuotta vanha ”Tarinallistaminen: palvelukokemuksen punainen lanka” , joka näyttää ainakin Tampereen seudun kirjastoissa olevan ahkerassa käytössä.

Kirjoittanut: Jaakko

28.4.2016