Pitääkö siellä Facebookissa olla?

Yrittäjän tulisi olla siellä missä asiakkaat ovat... ja vaikka itseä ei kiinnostaisi roikkua somessa, niin asiakkaat voivat löytyä sieltä.

Digimaailma täynnä markkinoinnin kanavia, mutta kaikkeen ei yrittäjän aika riitä. Pitäisikö siellä Facebookissa olla, koska kaikki muutkin ovat? Toimiiko Google AdWords oikeasti? Ketkä käyttävät Twitteriä ja Instagramia ja miksi?

Digitaalisen markkinoinnin vaihtoehtoihin on jokaisen helppo perehtyä suhteellisen nopeasti ja helposti, ilman lisäkustannuksia. Esimerkkinä vaikkapa kahvitauko.fin selailu muutamana iltapäivänä ja iltana. Verkossa on paljon muitakin blogeja, videoita ja keskusteluryhmiä, joissa erityisesti yrittäjät kertovat kokemuksistaan digimaailmassa.

Ole siellä missä asiakkaasi ovat

Verkossa toimivat kanavat ja niitä käyttävät potentiaaliset asiakkaat ovat tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa. Vaikka itse et halua olla Facebookissa henkilönä, ovatko kuitenkin asiakkaasi siellä? Minulta kysytään monesti, missä kaikkialla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa yrittäjän ja yrityksen pitäisi olla esillä ja tuottaa sisältöä. Vakiovastaukseni on, että ole siellä, missä asiakkaasikin ovat. Sillä jossain niitä keskusteluja käydään ja valintoja tehdään. Ja se jossain on yhä vähenevässä määrin yrityksen palvelutiski.

Toisaalta sosiaalisten suosittelujen merkitys kasvaa entuudestaan. On helppoa nähdä, mitä ystävä on ostanut tai mitä hän verkossa kuuntelee tai lukee. Joskus näin iholle pääseminen voi olla jopa turhan intiimiltä tuntuvaa – mutta juuri sitä markkinoijat rakastavat.

Merkittävään asemaan digitaalisessa markkinoinnissa on noussut asiakasdatan kerääminen ja sen jalostaminen liiketoimintaa vaudittavaksi tiedoksi. Asiakaskäyttäytymisen reaaliaikainen analysointi on koukuttavaa. Itsekin käyn innokkaasti seuraamassa, miten Facebook-mainoksen klikkaajat toimivat verkkokaupassa tai tuoko juuri lähetetty asiakaskirje niitä toivottuja liidejä myynnille.

Sosiaalisessa mediassa pyörimisestä on hyöytä

Netissä, somessa yms. pörrääminen ei ole hukkaan heitettyä aikaa. Asiakaskäyttäytymistä seuraamalla yritykset huomaavat mahdollisimman nopeasti, missä kanavissa kannattaa olla ja miten.

Se ei vaadi tunteja päivässä, vaan suurimmalle osalle meistä yrittäjistä riittää edes pieni mielenkiinto seurata digimittareiden tuottamaa dataa silloin tällöin ja huomaamme kyllä, mitkä kanavat ja sisällät tuottavat asiakaslojaalisuutta, nostavat asiakastyytyväisyyttä ja ylläpitävät ja syventävät asiakassuhdetta. Kolme prinsiippiäni digiviidakosta selviämiseen:

  1. Mieti rauhassa omat liiketoiminnalliset tavoitteesi. Priorisoi ne.
  2. Mitkä ovat digimarkkinoinnin keinot, joilla pääset tavoitteisiisi? Pystytkö tekemään ne kustannustehokkaasti.
  3. Mieti, mistä asioista asiakkaasi ovat aidosti kiinnostuneita ja panosta niihin.

Tietoa Mintusta

KTT Minttu Lampinen. Minttu Lampiselle markkinointi ja myynti on tuttua yli 50 asiakasyrityksen kautta. Hän ylläpitää monipuolisia somekanavia yli 20 yritykselle. Lue lisää: www.marketingflow.fi ja https://fi.linkedin.com/in/minttulampinen

Julkaisuja

Lampinen, M., Tuominen, S., Tarkkala, M., Haapaniemi T. ja Lakso, I. (2.6.2016). Myyntikampanjat ja digitaalisuus. HAMK Unlimited: Professional.

Lampinen, M. & Soini, P. 2016. Vanajanlinna panostaa digiin ja someen. HAMK Unlimited: Professional. 

Helin, Merja, Lampinen, Minttu & Järvinen, Toni. 2014. Sähköinen liiketoiminta. In: Helin, Merja (ed.) Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen – Case kantahämäläiset pk-yritykset. HAMK Julkaisut, Hämeenlinna Pp. 29-34.

Lampinen, Minttu & Saksa, Tommi. 2014. Sähköinen markkinointi. In: Helin, Merja (ed.) Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen – Case kantahämäläiset pk-yritykset. HAMK Julkaisut, Hämeenlinna Pp. 35-38.

Lampinen, Minttu. 2014. Osaaminen esiin digityökaluin. Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi.

Lampinen, Minttu. 2014. Digitaalisuus ja aktiivisuus Suomen kasvun moottorina. Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi.

Kirjoittanut: Minttu Lampinen

16.1.2017