Yritysideoita nuorille: Kokeile ennen kuin investoit

Yritysideoita voi etsiä, jos vain tietää oikean menetelmän. Alla näytän, miten voit etsiä valmiita ratkaisuja themeforestista, miettiä niille uuden käyttökohteen ja lopuksi testata palvelun potentiaalin oikeiden asiakkaiden kanssa.

Aika ajoin minulta kysytään hyviä yritysideoita nuorille. On kuitenkin lähes mahdotonta antaa suoralta kädeltä yksittäisiä yritysideoita, jotka varmasti toimivat. Etenkin kun useimmilla uusilla yrittäjillä ja nuorilla on unelmana perustaa seuraava Supercell tai Rovio.

Sen sijaan, että kertoisin teille yritysideoita, kerron teille menetelmästä, jonka olen kehittänyt viimeisen neljän vuoden aikana. Menetelmäni avulla yritysideat on mahdollista testata erittäin nopeasti ja edullisesti. Yksinkertaisuudessaan menetelmäni idea on luoda mahdollisimman nopeasti useita erilaisia liikeideoita, jotka testataan välittömästi todellisten asiakkaiden kanssa. Tämän jälkeen ideoista valitaan kaikkein paras, jota ryhdytään kehittämään täysillä.

Nuorten kannattaa rakentaa yritysideat nettiin

Kivijalkamyymälän perustaminen, mobiilisovelluksen kehittäminen tai fyysisen tuotteen myyminen on usein aloittelevalla yrittäjälle aivan liian kallista.

Omasta kokemuksesta olemme huomanneet, että helpoin tapa aloittaa yrittäjyys on keskittyä digitaalisiin palveluihin. Digitaalisten palveluiden myynti ei vaadi käytännössä lainkaan alkuinvestointia ja asiakkaiden tavoittaminen on helppoa – etenkin jos asiakkaitamme ovat yritykset. Yritykset tavoitetaan helposti ilmaisilla sähköpostikampanjoilla.

Sähköpostikampanja on useimmissa tapauksissa halvin, tehokkain ja nopein tapa hankkia potentiaalisia asiakkaita sivuille. Lehtimainokset, AdWordsit tai Google optimoinnit eivät yllä lähellekään samaan kustannus-hyöty suhteeseen.

Yritysideoita nuorille löytyy Themeforestista

Käytämme itse kaikkien digitaalisten palveluiden kehittämisessä tehoduoa:

Nyt varmaan mietit mitä nämä Themeforestin teemat oikein ovat? Teemat ovat käytännössä valmiita palveluita, jotka maksavat muutamia kymppejä. Teemat sisältävät kaiken nettisivujen ulkonäöstä aina toimivaan verkkokauppaan, eli käytännössä kaiken mitä liiketoiminnan aloittamiseksi vaaditaan!

yritysideoita nuorille löytyy themeforestista

Yritysidean kehittäminen WordPressin ja Themeforestin avulla tapahtuu seuraavalla tavalla:

Case: Listify ja erilaiset liiketoimintaideat

Mielestäni yksi mielenkiintoisimmista Themeforest teemoista on Listify. Listifyn avulla voimme rakentaa vain muutamassa tunnissa hakemistoperusteisen (esim. Airbnb) sivuston, jonne sivuston käyttäjät voivat ”postata” omia ilmoituksiaan.

Listify tarjoaa air bnb tyylisen portaalin 60 eurolla

Listifyssa ilmoitukset voivat olla käytännössä mitä tahansa aina kahviloista vuokrattavana oleviin peräkärryihin.

Katsotaan seuraavaksi esimerkki siitä kuinka voisit rakentaa oman bisneksen Listifyn avulla.

Ensimmäiseksi meidän tulee miettiä, että miten voisimme käyttää Listifyn tarjoamia toimintoja johonkin mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan?

Mietitään esimerkiksi Tamperetta, jossa asuu noin 300 000 ihmistä. Keskivertoperheeseen kuuluu 4 henkilöä, eli Tampereella on karkeasti arvioituna vähän alle 100 000 perhettä. Suomessa noin joka kymmenes muuttaa vuoden aikana uuteen asuntoon, eli Tampereen alueella muuttoja tehdään vuodessa noin 10 000. Jokaisessa muutossa tarvitaan joko tila-autoa tai peräkärryä. Peräkärryt ovat kalliita, joten peräkärryjen vuokrauspalvelulle voisi olla kysyntää.

Listifyn avulla voisimme perustaa alle viikossa ja 100 euron hintaan oman verkkoportaalin, jonka kautta ihmiset voivat vuokrata peräkärryjä. Käytännössä tällöin:

  • Listify muokattaisiin peräkärryjen vuokrauspaikaksi
    • demosivulla olevat ”ravintolat” korvattaisiin peräkärryillä
    • käyttäjät voisivat ilmoittaa omat peräkärryt palveluun vuokrattaviksi
  • Tämän jälkeen kuka tahansa, jolla olisi esimerkiksi muutto edessä, voisi selata vuokrattavissa olevia peräkärryjä
    • Käyttäjä valitsee sopivan peräkärryn
    • Maksu- ja varausliikenne hoituu automaattisesti Listifyn kautta
    • Osapuolet saavat automaattisesti vahvistukset sähköpostiin

Tässä tapauksessa saimme luotua peräkärryportaalin alle viikossa, eikä meidän tarvinnut tuhlata tuhansia euroja koodaukseen ja palvelun kehittämiseen. Sen sijaan, että olisimme maksaneet palvelun koodauksesta tuhansia euroja, pääsimme kokeilemaan palvelumme toimintaan alle viikossa oikeiden ihmisten avulla.

Kirjoittanut: Juhani

11.4.2016