Yrityksen löydettävyys

Yritysten tulisi panostaa helppoon löydettävyyteen

Yrityksen löydettävyys, eli kattava läsnäolo verkossa, on pompsahtanut digimarkkinoinnin trendaaviin puheenaiheisiin. Perinteisesti potentiaalisten asiakkaiden etsiminen on  keskittynyt markkinointiviestien lähettämiseen, mutta nyt tähän on kuitenkin tullut muutos.

Informaatiotulva ja yleinen tiedonsaatavuuden helppous ovat ajaneet erityisesti mikro- ja pienyritykset siihen pisteeseen, jossa heille tehokkain ja edullisin taktiikka on löytyä oikeasta paikasta oikeaan aikaan. Juuri silloin kun potentiaalisella asiakkaalla itsellään on tarve, aikaa ja halua selvitellä tarjolla olevia vaihtoehtoja.

Ihmiset hakevat itse tietoa

Varsinkin pienyrityksen näkökulmasta perinteiset ulospäinsuuntautuvat markkinointitoimet ovat menettäneet hohdokkuuttaan, sillä ne ovat ensinnäkin kalliita ja toisekseen konversio kohderyhmän sisältä potentiaalisiksi asiakkaiksi on usein alhaista.

Nykyään helppo löydettävyys on päivän sana, sillä lähes jokaiselta tiedonetsijältä ja täten myös potentiaaliselta asiakkaalta löytyy välineet, joilla informaatiota voidaan etsiä milloin ja missä vain. Tiedon etsintä tapahtuu täysin potentiaalisen asiakkaan omilla ehdoilla, ilman että kukaan hengittää niskaan… Täysin päinvastoin kuin perinteisten mainosten parissa, jotka ovat usein tungettelevia tai keskeyttävät mukavan kokemuksen, esimerkiksi TV:n katselun.

Tätä aktiivisen tiedon etsinnän prosessia voi esimerkiksi peilata omaan ongelmanratkaisuun. Eli kumpaan sinä turvaudut useammin?

  • Alat seulomaan keltaisia sivuja, katsot TV:stä mainoksia tai avaat roskapostikansiotasi toivoen, että seasta löytyy yritys, jolla on tarjota sinulle ratkaisu
  • Vai kaivatko puhelimen taskusta, avaat googlen, haet tarvitun ratkaisun ja katsot mitä muut siitä sanovat

Löydettävyyden kannalta onkin tärkeää luoda kattava ”online presenssi”, jonka kautta yritys on tavoitettavissa jatkuvasti. Tarjoamalla materiaalia erivaiheissa oleville tiedonetsijöille yritys pystyy tehostamaan löydettävyyttään.

Yrityksen löydettävyys ratkaisee sen, saapuvatko aktiiviset tiedonetsijät haluamaamme paikkaan.

Yrityksen löydettävyys eri muodossa

Yrityksen online-presenssiä voidaan ajatella lentokentän laskeutumisvaloina, joilla yritys houkuttelee lentokoneen ohjaimissa olevia mahdollisia asiakkaita kohti yrityksen kiitorataa.

  • Yksi on yrityksen ajantasaiset nettisivut
  • Toinen on artikkeli, joka esittelee asiakas-keissejämme
  • Kolmas on Youtube video, joka näyttää tuotteemme tositoimissa
  • Neljäs on mediaosuma, jossa kerrotaan tiimistämme jne.

Mitä enemmän tarttumapintoja on, sen paremmin yrityksen horisontissa lentelevistä potentiaalisista asiakkaista saadaan kiinni. Työkaluja, joilla yritys vuorostaan saa valonsa loistamaan kirkkaammin ovat mm. hakukoneoptimointi, internetsivujen länderin hiominen, blogin pitäminen ja avainsanojen viljeleminen.

Yrityksen on oltava löydettävissä 24/7

Vaikka tässä kovasti puhutaankin löydettävyyn puolesta, ei perinteistä ulospäinsuuntautuvia markkinoinnin välineitä pidä täysin unohtaa. Ne tukevat hyvin rakennettua online presenssiä. Esimerkiksi mainokset ovat käytännössä ainut väline, joka pystyy lisäämään tarkkaan rajatun kohderyhmän tietoisuutta ja jonka kautta saatavia tuloksia pystytään mittaamaan tarkasti.

 

Kirjoittanut: Jaakko

27.1.2016