Vinkkejä yritysblogin ylläpitoon

Blogiasiaa yrittäjältä yrittäjälle.

Joko olet saanut yrityksesi nettisivut pystyyn ja bloginkin luotua, no seuraavaksi pitäisi saada täytettyä tyhjyyttään ammottava blogi mielenkiintoisella sisällöllä. Mistä pitäisi aloittaa, millaista tavaraa alan kirjoittamaan, miten herättelen sisäisen Hemingwayni? Tässä olisi muutamia yritysblogi vinkkejä , jotka olen itse huomannut toimiviksi.

Bloggaa aiheista joita haetaan

Bloggaaminen on muoti-ilmiö, josta myös yritykset voivat hyötyä, kunhan sisältö palvelee valittua tarkoitusta. Useimmiten yritysblogeihin hakeudutaan hakemaan vastauksia kysymyksiin ja ratkaisuja ongelmiin.

On siis tärkeää, että yritysblogisi löytyy helposti, ja juuri silloin kun tiedonhakijalla on hakupäällä. Selvittämällä mitä asiakkaasi hakevat, siis ihan sana tasolla, saadaan blogille polttava aihe ja pohja hakusanaoptimoinnille.

Optimitilanteessa blogisi löytyy ja tarjoaa vastauksen ennen kuin tiedonmetsästäjät edes eksyvät kilpailijoidesi sivuille. Tarjoamalla relevanttia kontenttia helposti lähestyttävässä muodossa yrityksesi herättää tiedonetsijässä luottamusta, joka parhaimmillaan sysää tiedonetsijän yrityksesi markkinointi funneliin muuttaen hänet lopulta maksavaksi asiakkaaksi.

Yksi erittäin pätevä kikka yritysbloggailussa on kirjoittaa vastaus asiakaskertomuksen muotoon. Näyttämällä, miten yrityksesi on onnistunut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa, annetaan tiedonetsijälle mahdollisuus samaistua tilanteeseen. Näin saamme ohjattua tiedonetsijän sellaiseen mielentilaan, jossa hän kokee yrityksesi palvelun soveltuvan juuri hänen tarpeisiinsa.

Tässä näkyy meidän lähestymistapa bloggailuun:

Yritysblogi on oiva paikka jakaa omaa osaamista

Pidä kirjoitusasu persoonallisena

Vaikka yritysblogi pyrkii pitämään sisältönsä asiallisena ja informaatiopitoisena, ei sen kuitenkaan tarvitse olla puuduttavaa työjargonia. Jos blogin sisältö on liian selkeästi yrityksen mediakoneiston tuottamaa harmaata massaa – niin lukijan mielenkiinnon ylläpitämäisestä tulee haastavaa.

Jos vain mahdollista, pyri tuomaan itsesi siinä määrin esiin, että lukijalle välittyy kirjoittajan olevan ihminen. Luomalla oman persoonallisen kosketuksen saat postauksiin sopivasti särmää, jolloin tekstistä jää lukijalle mukava fiilis. Esimerkiksi luomalla omalle tyylillesi sopivia esimerkkejä asioiden konkretisoinniksi saat oman äänesi paremmin kuuluviin.

Välillä on hyvä haastaa vallalla olevia käsityksiä, eli omia mielipiteitä saa ja pitää laukoa, kuitenkin hyvän maun rajoissa. Hieman liian usein saa lukea iltapäivälehdistä, kuinka joku on taas mennyt möläyttelemään yrityksen nimissä, jotain ei niin soveliasta.

Huomioi lukijasi

Ensinnäkin tarjoa lukijalle mahdollisuus kommentointiin. Ja mikä parempaa rohkaise lukijaa esittämään omia mielipiteitään tai kysymyksiä, myös muuallakin kuin pelkästään blogisi kommenttikentässä. Keskustelun herättämiseksi on siis hyvä linkittää sosiaalisen median kanavat, eli twitterit ja facebookit, suoraan blogiisi.

Toisekseen varmista, että blogista välittyvä käyttökokemus on hyvä. Eli laita navigointi kuntoon, postauksien löytäminen helpoksi sekä pidä teksti luettavana (sopiva fontti, kappale jako jne.).

Onko sinulla jotain hyviä ”go to”-temppuja yritysblogin sisällön luontiin? Voit jättää yritysblogi vinkkejä alla olevaan kommenttikenttään 😉

Kirjoittanut: Jaakko

29.2.2016