Vinkkejä avainsana ideointiin

Hakukoneoptimoinnissa oikein valituilla avainsanoilla on suuri rooli, sillä niiden avulla sivusi pompsahtaisivat tiedonetsijöiden ja potentiaalisten asiakkaiden saataville. Onkin tärkeää, että ensimmäistä usein nopeasti kyhättyä avainsanalistaa päivitetään ja viilataan aika-ajoin. Kun avainsanoja pääsee tarkastelemaan  tuoreilla silmillä ja uusilla ideoilla, niin voidaan löytää täysin uusia mahdollisuuksia.

Astu asiakkaan saappaisiin

Välillä voi olla hyvä ottaa ihan uutta perspektiiviä avainsanojen kanssa painimiseen. Yksi hyvä ajatusharjoitustemppu on pysähtyä miettimään, miten ihmiset hakevat tietota eri vaiheissa ostoprosessiaan.

Riippuen siitä, missä vaiheessa asiakas on, niin sen mukaan he myös valitsevat googlehakunsa ja niihin sisältyvät avainsanat ja -fraasit. Tässä muutamia tiedonetsintänäkökulmia, joita itsekin hyödynnän uusia avainsanoja miettiessä:

  • Asiakkaalla on ongelma
  • Asiakas etsii ongelmaan ratkaisua
  • Asiakas haluaa vertailla ratkaisuja
Avainsana ideointia kannattaa harrastaa säännöllisin väliajoin

Asiakkaalla on ongelma

Asiakkaalla on siis ongelma, mutta heitä ei vielä juurikaan hetkauta, se miten sinun yrityksesi voi auttaa, he haluavat aiheesta lisää tietoa.

Usein ongelmaan keskittyvät avainsanat tahtovat jäädä pienemmälle huomiolle kuin ratkaisuihin keskittyvät. Tämä näkyy usein myös suoraan avainsanojen kilpailutilanteessa – niillä voi päästä vähin äänin takavasemmalta ohi. Luomalla sisältöä tai jopa ländereitä näiden tunnistettujen ongelmien ja niihin liittyvien avainsanojen ympärille voimme taas kerran tarjota hakijalle heidän haluamaansa tietoa ja napata heistä kiinni.

Esimerkiksi pyöräkorjaamo voisi lähteä miettimään ongelmanäkökulman avainsanoja seuraavasti:

  • ”Pyörän ketjut tippuu”
  • ”Venttiili vuotaa”
  • ”Sisärengas puhjennut”
  • ”Pyörän vaihteet ei toimi”

Osa näistä antaa jo ihan tässä muodossa kuukausittaisia hakuja, joten pyöräkorjaamon voisi olla syytä kirjoittaa infopitoinen artikkeli esimerkiksi yleisimmistä syistä pyörän vaihteiden toimimattomuudelle, jossa avainsana tai -fraasi voisi olla ”Pyörän vaihteet ei toimi”.

Kun mietit itsellesi uusia avainsanoja, niin etene seuraavasti:

  • Listaa itsellesi mitä ongelmia tuotteesi/palvelus ratkaisee ja minkälaiset ongelmat aiheuttavat kohderyhmälläsi päänsärkyä
  • Laajenna listaasi pitkän hännän avainsanoilla. Voit kokeilla esim. Keywortool.io näiden selvittämiseen (Kirjoita avainsana ”pyörän vaihteet ei toimi”, niin näet millaisia pitkän hännän lausekkeita saat tulokseksi)
  • Kun nämä on listattu ylös tsekkaa seuraavaksi esimerkiksi Googlen Avainsanojen Suunnittelijalla saadaanko näille juuri keksimillesi ongelmille tai niihin sisältyville avainsanoille hakutuloksia – muista suhtautua kriittisesti tuloksiin, Avainsanojen Suunnittelija piilottaa osan datasta!

Asiakas etsii ongelmaan ratkaisua

Tässä vaiheessa asiakas jo tietää mitä hän tarvitsee. Eli pyöräkauppa esimerkissämme itselle tulee tältä istumalta mieleen seuraavat ratkaisuun keskittyvät haut:

  • ”Paikkaussarja”
  • ”Miten vaihdan sisärenkaan”
  • ”Vaihteiden korjaaminen itse”

Usein näitä ratkaisun ympärille rakentuvia avainsanoja selvittäessä tulee huomattua, että kilpailu on huomattavasti kovempaa kuin edellisessä vaiheessa.

Asiakas haluaa vertailla ratkaisuja

Lähellä ostopäätöstä ollessaan ihmiset turvautuvat käyttökokemuksiin ja vertailevat vaihtoehtojaan.

Tässä on muutama avainsanayhdistelmä, joista on hyvä lähteä liikkeelle tämän vaiheen avainasanakombinaatioita mietittäessä:

  • ”[Oma brändi/tuote/palvelu] kokemuksia”
  • ”Miten [Oma brändi/tuote/palvelu] eroaa [Tunnetusta kilpailijasta]”
  • ”Mitä eroa on [Oma brändi/tuote/palvelu] ja [Tunnetulla kilpailijalla]”
  • ”[Kilpailija] vaihtoehdot” – tällä yritetään napata kiinni asiakkaista, jotka eivät välttämättä tunne sinua, mutta tuntevat pahimman kilpailijasi
  • Suora vertailu vs sanan avulla: [Oma brändi/tuote/palvelu] vs

Vertailuun perustuvat avainsanat ja artikkelit ovat tehokkaimmillaan, kun joku muu puhuu puolestamme. Eli jos mahdollista tällainen meitä ylistävä vertailuartikkeli olisi hyvä saada alan lehteen, bloggerin sivuille tai keskustelupalstoille.

Kirjoittanut: Jaakko

9.5.2016