Yritysidean viestintä selkeytyy vertauksien avulla

Äidinkielen perusteista on apua oman tekemisen kommunikoinnissa.

Vertauksien voimasta on varmasti ollut puhetta jo ylä-asteen äidinkielen tunnilla. Harmittavan monelta opit on kuitenkin jäänyt jo kauan sitten unholaan. Ihan kertauksen vuoksi, mutta menemättä kielitieteen puolelle, vertaus siis pyrkii selventämään jotain uutta rinnastamalla sen johonkin tuttuun ja turvalliseen. Vertaukset viestinnässä siis pyrkivät helpottamaan viestin perille menoa.

Koska nettimarkkinointi nojautuu pitkälti kirjoitettuun sanaan, kannattaa kaikki mahdolliset aseet valjastaa käyttöön. Vertaukset ovat parhaimmillaan tilanteissa, joissa yrität nopeasti kertoa potentiaaliselle asiakkaalle, mistä omassa tekemisessäsi on oikein kyse. Oiva paikka osuvalle vertaukselle onkin usein jo esimerkiksi heti nettisivujesi länderillä, juuri siellä missä yritysidean viestintä on suurimmassa roolissa.

Case: Mikä Kahvitauko.fi oikein on?

Koska olemme itse ihastuneet vertauksien voimaan, olemme ottaneet asiaksemme toteuttaa tätä myös Kahvitauko.fi palvelumme nettimarkkinoinnissa. Jotta saisit paremman kuvan siitä, miten omaa tekemistä voitaisiin kuvata vertauksien avulla, tarkastellaan seuraavaksi miten Kahvitauko.fi palvelulle luotiin IKEA vertaus.

Tiivistetysti yrityksemme tämän hetkinen sanoma on: ”Kahvitauko.fi tekee internet markkinoinnin saralla samaa, mitä IKEA tekee huonekalujen parissa.”

Kahvitauko.fi vertauksen pohjustaminen

Lähdimme rakentamaan vertausta rinnastamalla palvelumme johonkin kaikille, tai ainakin melkein kaikille, tuttuun brändiin ja sen toimintamalliin. Tarkastelimme alkuun miten ihmiset ovat tottuneet ostamaan huonekaluja. Kärjistetysti huonekaluja myydään nykyään kolmessa muodossa:

  • Käsityönä
  • Valmiina huonekaluina
  • Tee-se-itse ratkaisuina

Kukin eroaa luonnolisesti toisistaan. Käsityöpajassa sinun toiveitasi kuunnellaan viimeisen päälle ja pääset mukaan huonekalun suunnitteluun. Sinun visiosi tuotteesta otetaan rakennusohjeeksi verstaan puolella. Kun viimeinenkin sarana on juuri siinä mihin sinä sen halusit, olet saanut sinun unelmiisi räätälöidyn tuotteen. Maksat siitä, että toiveitasi kuunnellaan ja että saat olla ”pomon” roolissa. Tämä näkyy myös kustannuksissa.

Marssimalla perinteiseen suomalaiseen huonekalukauppaan, oli se sitten Isku, Asko tai Masku, löydät liudan valmiiksi suunniteltuja huonekaluja. Valitset itsellesi parhaiten sopivan ja tilaat tuotteen. Tilaamasi tuote kootaan tehtaalla ja toimitetaan sinulle kotiin. Kukkarosi kevenee sekä tuotteen hinnan että sen kokoamis- ja kuljetuskulujen verran.

IKEAssa vuorostaan kävelet näyttelyn läpi, valkkaat parhaat ideat päältä ja nappaat haluamasi osat saman tein varastosta mukaasi. Kotona avaat paketit, otat mukana tulleet ohjeet ja työkalut esiin ja rakennat osista sinun tarpeisiisi soveltuvan kokonaisuuden. Tarjoamalla selkeät ohjeet ja soveltuvat työvälineet osien kokoamiseen IKEA mahdollistaa, sen että ihan perus Paavostakin tulee oman kotitalouden huonekalunikkari. Kaiken lisäksi tämä mahdollistaa todella edullisten huonekalujen valmistamisen.

Mitä saatiin tulokseksi?

Me halusimme assosioitua IKEAn mallin kanssa. Pyrimme siis vertauksella luomaan kuvan siitä, että Kahvitauko.fi paketoi nettimarkkinoinnin valmiisiin ratkaisuihin, joista asiakas saa valita mieleisensä ja tämän jälkeen koota nettimarkkinointikoneistonsa itse selkeiden ohjeiden ja toimivien työkalujen avulla.

Onnistuuko yritysideamme viestintä yllä olevalla vertauksella tässä täydellisesti tai onko se paras mahdollinen vaihtoehto palvelumme kuvaamiseen? Todennäköisesti ei, tai siis ainakin hiomalla siitä saisi varmasti huomattavasti paremman. Mutta jo tällaisenaan siitä on ollut apua, kun olen ensikertaa esitellyt Kahvitauko.fi palvelumme konseptia asiasta tietämättömille.

Kirjoittanut: Jaakko

12.4.2016