Sivuston kuvaus hakukoneissa

Sivun Meta-kuvaus on kuin sivun näyteikkuna, jonka perusteella ihminen tekee päätöksen joko klikata tai olla klikkaamatta sivustolle. Älä siis tunaroi Meta-kuvauksia!

Meta-kuvauksella tarkoitetaan lyhyttä, muutamasta lauseesta koostuvaa kuvausta, joka tiivistää koko sivun sisällön. Meta-kuvaus onkin ikään kuin sivuston näyteikkuna, jonka tarkoitus on herättää selaajan mielenkiinto ja saada selaaja tulemaan sivuille.

Meta-kuvaus näkyy hakutuloksissa aivan sivun otsikon alapuolella tai sosiaalisessa mediassa jaetussa artikkelissa. Meta-kuvausta kutsutaan myös termillä ”Snippet”.

Meta-kuvaus hakutuloksissa

Kuinka Meta kuvaus lisätään sivuille?

Meta kuvauksen lisäämiseen on olemassa useita erilaisia tapoja. Yksi tapa on lisätä Meta-kuvaus sivun HTML koodin <head>-osioon seuraavalla tavalla:

<head>

<meta name=”description” content=”Tähän kuvaus sivuista”>

</head>

Jos et tiedä kuinka <head>-osoita muokataan, voit lisätä Meta-kuvauksen myös muilla tavoilla. WordPressiin on olemassa tuhat ja yksi erilaista lisäosaa, joiden avulla Meta-kuvauksen lisäys onnistuu helposti. Suosittelen kuitenkin, että jos haluat käyttää lisäosaa, asennat Yoast SEO lisäosan. Yoastin avulla voit lisätä Meta-kuvauksen ja hakukoneoptimoida sivusi.

Meta-kuvauksen lisäys Yoastissa

Jos tämäkään keino ei onnistu, ole yhteydessä henkilöön, joka on vastuussa sivustosi ylläpidosta. Ilmoita hänelle 1) minkä sivun Meta-kuvauksen haluat muuttaa 2) mitä haluat Meta-kuvauksessa lukevan.

Meta-kuvauksen vaikutus sijoittumiseen

Google on ilmoittanut, että Meta-kuvauksilla ei ole merkitystä sivuston sijoittumiseen hakutulosten joukossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö Meta kuvaus kannattaisi olla kunnossa, koska Meta-kuvauksella on suuri vaikutus klikkausprosenttiin.

Kuvitellaan seuraavanlainen tilanne: Olet käymässä Tampereella ja junan lähtöä odotellessasi haluat käydä syömässä laadukasta ruokaa. Nykyaikainen kun olet, käytät etsimisen apuna Googlen hakukonetta. Kirjoitat hakukenttään miesten ravintola Tampere ja painat enter. Silmiesi eteen rävähtää seuraavat hakutulokset. Kumpi on ensivaikutelman perusteella mielenkiintoisempi vaihtoehto?

Meta-kuvaus Googlessa

Veikkaan, että valitsit Antikan. Heinätoria ei pelasta edes se, että se on arvosteltu TripAdvisor palvelussa korkeammalle kuin Antika, koska Meta-kuvauksen perusteella kovinkaan moni satunnainen selailija ei tule klikkaamaan heidän linkkiä.

Kun kirjoitat omien sivujesi Meta-kuvauksia, muista, että kyseessä on yrityksesi mainos, jonka tarkoitus on saada ihmiset tutustumaan tarkemmin sivuihisi.

Muistilista Meta-kuvauksen tekoon

  1. Sisällytä Meta-kuvaukseen sivun tärkein hakusana. Moni hakukone tummentaa hakusanan kuvauksen joukosta,
  2. Kirjoita Meta-kuvaus ihmiselle. Älä siis tunge Meta-kuvausta täyteen hakusanoja,
  3. Suunnittele Meta-kuvaus siten kuin se olisi yrityksesi mainos,
  4. Meta-kuvauksen pituus on 135-160 merkkiä. Yli 160 merkkiä pitkät kuvaukset eivät näy kokonaisina,
  5. Meta-kuvaus on eri asia kuin otsikko. Käytä molemmat hyödyksi äläkä missään nimessä kopioi otsikkoa Meta-kuvaukseen.

Esimerkki toimivasta Meta-kuvauksesta

Tripper matkalaskusovellus on tekoälyä hyväksikäyttävä matkalaskusovellus. Sivuston suosituimman landing pagen metakuvaus on seuraavanlainen:

<meta name=”description” content=”Tripper poistaa tuskan matkalaskuista. Lisää kuitit ja haet korvauksen oman auton käytöstä alle viidessä sekunnissa – kaikki kirjoittamatta sanaakaan! Tee 5 matka- ja kululaskua kuukaudessa ilmaiseksi. Käyttöönotto ei vaadi sitoutumista tai investointeja. LUE LISÄÄ >>”>

Lue lisää matkalaskun tekemisestä ja matkakorvauksista 2018.

Kirjoittanut: Jarkko

14.11.2016