Sisältömarkkinointi pienyrityksille

Otetaan blogit, sosiaalinen media ja asiakaspalautteet hyötykäyttöön

Moni pienyritys hyötyisi järjestelmällisestä sisältömarkkinoinnista, jonka avulla potentiaalisille asiakkaille tarjotaan hyödyllistä sisältöä. Käydään seuraavaksi läpi millaista materiaalia pienyrityksen tulisi työntää sisältömarkkinointiinsa.

Sisältömarkkinointi – perusteet haltuun

Lauotaan taas itsestään selvyyksiä: ihmiset hakevat Googlesta, sekä jossain määrin myös sosiaalisesta mediasta, vastauksia kysymyksiinsä ja ratkaisuja ongelmiinsa.  Yritykset voivat napata näistä tiedonetsijöistä kiinni, kunhan heillä on ihmisten tarpeeseen vastaavaa sisältöä tarjolla. Hakukoneiden aikakaudella käytännössä jokaisen yrityksen tulisi siis löytää sisäinen ”kirjailijansa”.

Sisältöä ei kannata lähteä suin päin suoltamaan jokaiseen mahdolliseen kanavaan, sillä sen pitää olla kohdennettua ja palvella ennalta suunniteltua tarkoitusta, eli jälleen kerran laatu korvaa määrän. Kontenttia luodessa on syytä lähteä näistä perusteista:

  • Sisällön tulisi perustua joko luottamuksen luontiin
  • tai kouluttavan materiaalin tarjoamiseen

Sisältömarkkinointi ottaa kosketuspintaa loistavan asiakaskokemuksen luomiseen, sillä tarkoitusta palvelevaa sisältöä tarjoamalla voidaan luoda, hoitaa ja muuttaa liidejä tyytyväisiksi asiakkaiksi.

Luottamuksen rakentaminen

Luottamuksen luonnin peruspalikoina pidetään sisältömarkkinoinnin saralla:

  • Blogeja
  • Sosiaalisen median kanavia
  • Asiakkaiden tuottamia arvosteluja
  • Sekä yrityksen saamia asiakaspalautteita

Kun olet ensikertaa laittamassa pelinappulaasi sisältömarkkinoinnin pelilaudalle, on lähtöruutunasi blogin luominen. Blogiin on suhteellisen helppo luoda sisältöä ja ne toimivat hyvänä työkaluna, kun haluamme parantaa sijoittumistamme hakukoneissa. Säännöllisten blogi-postauksien pohjalta on helppo lähteä rakentamaan hieman raskaampaa materiaalia, kuten opettavaisen sisällön tuotantoon.

Sosiaalinen media tarjoaa ilmaisia kanavia näkyvyyden hankintaa. Eli tilit kannattaa luoda ainakin Faceen, Twitteriin ja LinkedIniin. Näihin kun rakentaa kattavan linkityksen takaisin omalle nettisivulle, valitsee laadukkaat kuvat ja laatii houkuttelevat kuvaukset, niin ollaan jo pitkällä. Säännöllisin väliajoin näihinkin pitäisi saada jotain actionia, etteivät ne vain olisi staattisia sivuja muiden joukossa. Mieti siis mitä sisältöä ja millaisin väliajoin voisit tarjota some-tilien kautta.

Asiakasarvostelut mm. keskustelupalstoilla tai erilaisilla arvostelusivulla (esim. Yelpissä tai TripAdvisorissa) lisäävät yrityksen luotettavuutta. Myös hakukoneilla on tapana huomioida maininnat eri sivustoilla. Arvostelujen parissa yritykselle jää ennemminkin valvojan rooli, sillä muiden jättämien arvostelujen sisältöön ei juurikaan pystytä vaikuttamaan. Seuraamalla valppaasti, mitä yrityksestä sanotaan, ja reagoimalla mikäli siihen on tarvetta, voidaan osoittaa että yritys on selkeästi kiinnostunut asiakkaidensa mielipiteistä.

Asiakkaiden yritykselle antamat palautteet ovat yksi vahvimmista luottamuksen rakentamisen muodoista. Varsinkin persoonalliset sellaiset, joista jää kuva että yrityksemme on tehnyt jotain aivan mahtavaa. Mitä kirjavammassa muodossa asiakaspalautteita voidaan tuoda muiden saataville sen parempi.

Sisältömarkkinointi pienyrityksille

Kouluttavan materiaalin tarjoaminen

Näppäriä muotoja kouluttavan materiaalin tarjoamiseen ovat mm. :

  • Yritysesittely -sivu,
  • Usein kysytyt kysymykset -sivu,
  • Sekä asiakkaiden onnistumistarinoiden esittely

Yritysesittely -sivua tulisi aina lähteä rakentamaan yrityksen tarinan kautta, eikä sillä perinteisellä tylsällä kaavalla, jossa listataan perustamisvuosi, työntekijöiden lukumäärää ja liikevaihto. Tarinaa luodessa on hyvä aloittaa miettimällä: miksi teemme mitä teemme, mikä tekee meidän puuhastelusta uniikkia ja miten me autamme asiakkaitamme. Lukijalle tulisi siis välittyä kuva, että yrityksen takana on oikeita ihmisiä, jotka ajattelevat ja tekevät asioita tavalla, jolla muut eivät niitä tee.

UKK- tai FAQ -sivun ylläpito tarjoaa nimensä mukaisesti hyvän formaatin toistuvien kysymyksien hoitamiseen. Sivu toimii samalla myös hyvänä väylänä kouluttavan materiaalin tarjoamiseen. Tavallisia aiheita käsittelevien kysymysten sekaan voidaan vaivihkaa lisätä sellaisia kysymyksiä, joita asiakkaat eivät itse osaa kysyä, mutta joita heidän olisi syytä esittää  – tämä mahdollistaa esimerkiksi omien palveluiden tai tuotteiden kilpailuetujen esiin tuonnin 😉

Asiakkaiden onnistumistarinoilla voidaan kuvata, miten asiakas on ratkaissut ongelmansa yrityksesi avustuksella. Onnistumistarinat auttavat parhaimmassa tapauksessa muita samaistumaan kuvattuun tilanteeseen ja tätä kautta näkemään, miten he voisivat saavuttaa saman, jos turvautuvat yrityksesi apuun.

Vaikka sormet syyhyävät jo testaamaan uusia ideoita, ei kaikkea kannata työntää ulos kerralla. Jälleen kerran strategian ja suunnitelmallisuuden avulla, tulisi valita edellä mainituista ne, joihin lähdetään panostamaan ja millaisella skaalalla.

Kirjoittanut: Jaakko

10.3.2016