Sähköpostimarkkinoinnin seuranta: Miten voit välttää seurannan

Sähköpostiviestejä seurataan ihan älyttömästi ja voit olla lähes varma, että kaikki sinun klikkaukset ja avaukset jäävät lähettäjän tietoon. Meillä on kuitenkin pari keinoa välttää seurantaa.

Voisin sanoa 99 % varmuudella, että kaikki sinulle lähetetyt isompien yritysten (ja kasvavassa määrin pienempien yritysten) sähköpostit sisältävät analytiikka. Kansankielellä sinun käyttäytymistä seurataan hyvinkin yksityiskohtaisesti myös sähköpostin kanssa.

Olen ottanut tähän artikkeliin ensimmäiseksi esimerkiksi saamani LASKUN Elisalta, josta löytyi nopeasti lukukertojen träkkeri:

Elisan sähköpostissa seurataan avauksia

Tässä tapauksessa träkkeri on

  1. yksilöllinen
  2. yhden pikselin kokoinen
  3. läpinäkyvä kuva,
  4. jonka lataaminen olisi kertonut Elisalle, että olen avannut viestin.

Elisa on käytännössä:

  1. upottanut lähetettyyn viestiin yksilöllisen kuvan (”24Fn1tg” on yksilöllinen tunniste, joka on vain tässä viestissä)
    1. kuva on vielä piilotettu (style=3D”display: hidden;” komennolla)
  2. kuvan lataaminen osana viestiä ohjaa sähköpostiohjelman käymään träkkerisivulla (https://www.google-analytics.com/collect?v=…..)
    1. eli siinä vaiheessa kun menen sivulle 24Fn1tg minut (tai sähköpostiohjelma) uudelleenohjataan automaattisesti träkkerisivulle
  3. träkkerisivu tunnistaa kuvan latauksen ja merkitsee minulle yhden viestin katsomisen
  4. tiedot kootaan sähköpostiohjelmaan tulevaa käyttöä varten

Näin estät seurannan (lähes kokonaan)

Sähköpostilla tapahtuvan seurannan voi estää tehokkaasti:

  1. muuttamalla sähköpostin pelkästään nk. plain text versioksi ja
  2. olemalla klikkaamatta yhtään linkkiä

Tämä tapa ei kuitenkaan ole täysin vedenpitävä, koska meille jää yksi heikko lenkki… ihminen. Me voimme kuitenkin merkittävästi vähentää seurantaa ja siitä tulevia lieveilmiöitä muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä.

Hyväksy vain plain text sähköpostit

Avauskertojen seuranta perustuu käytännössä yksittäisen kuvan lataamiseen, jolloin me voidaan estää seuranta blokkaamalla kaikki kuvat. Onneksi tämä on yksinkertainen toimenpide (ja joissain tapauksissa automaattinen):

  • Outlook (pitäisi olla automaattisesti hoidettu)
  • Apple Mail (Mail > Asetukset > Katselu > Poista raksi kohdasta Lataa viesteissä oleva etäsisältö)
  • Muu sähköpostiohjelma (kirjoita googleen ”XXXX plain text inbox” ja seuraa ohjeita)

Tavoitteena meillä on kuitenkin hyväksyä oletuksena ainoastaan tekstimuotoiset viestit, jolloin träkkerikuvat eivät lataudu ja meidän lukukerroista ei jää jälkeä. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun haluat nähdä viestissä olevan kuvan joudut samalla lataamaan träkkerin ja sinun käyttäytyminen paljastuu.

Html-elementtien kieltäminen tekee viestistä turvallisemman

Älä klikkaa yhtään linkkiä

Klikkausten seuranta perustuu käytännössä linkissä olevaan träkkerikoodiin. Träkkeri on voitu toteuttaa teknisesti kahdella tavalla:

  • utm-linkki tai
  • träkkeripalvelu

Ensimmäinen tapa, eli UTM-linkit on käytössä esimerkiksi XXL:n uutiskirjeessä.  UTM-linkki on lyhyt träkkerikoodi, joka on lisätty oikean linkin perään kysymysmerkillä erotettuna. UTM-linkin träkkäys tapahtuu siten, että siinä vaiheessa kun tulet sivuille UTM-linkin kautta esimerkiksi Google Analytics tunnistaa träkkerin ja lähettää tiedot siitä analytiikkasovellukseen.

UTM-linkki on viestin loppuun tuleva träkkerikoodi

UTM-linkkien kautta tapahtuvan seurannan voi kiertää 95 % tapauksista sillä tavalla, että ENNEN SIVUILLE MENEMISTÄ poistat linkistä kaikki merkit, jotka tulevat kysymysmerkin jälkeen.

Joissain tapaukissa tämä voi rikkoa linkin, mutta sinua ei ainakaan voida träkätä 🙂 Esimerkikisi ylläolevassa tapauksessa kohdan ”?q=Kanadia” poistaminen olisi tyhjentänyt hakukentän ja olisin saanut vain tyhjän sivun.

Toinen tapa seurata linkkien klikkauksia on käyttää träkkeripalvelua, jossa kaikki liikenne kierrätetään kolmannen osapuolen palvelun kautta. Tämän menettelyyn törmää esimerkiksi twitterissä, jossa kaikki linkit muutetaan muotoon ”t.co/xxxxx”. Käytännössä:

  • siinä vaiheessa kun klikkaat linkkiä
  • sinun selain ohjataan träkkerisivulle (joka on siis eri kuin sivu, jonne haluat mennä)
  • träkkerisivu huomaa sinun saapumisen,
  • sinut ohjataan välittömästi ”oikealle” sivulle,
  • mutta käynti on jo jäänyt träkkerisivun muistiin.

Valitettavasti tässä jälkimmäisessä menetelmässä me ei oikein voida kiertää träkkäystä. Ongelma on siinä, että lopullinen kohde on mahdotonta selvittää ja sinulle jää vaihtoehdoiksi vain:

  1. et klikkaa linkkiä, jolloin sinua ei voida seurata tai
  2. klikkaat linkkiä ja hyväksyt, että tieto menee tästä jonnekin.
Joskus alkuperäistä linkkiä ei saada selville

Mitä mainostajat oikeasti seuraavat?

Havemmin yrityksiä kuitenkaan kiinnostaa yksittäiset viestien avaukset tai klikkailut. Sen sijaan mainostajaa kiinnostaa mitä:

  1. yksi henkilö tekee pidemmällä seurantajaksolla ja
  2. mitä yhdelle viestille tapahtuu keskimäärin per tuhat vastaanottajaa

Teoriassa ensimmäinen kohta mahdollistaa kohdennetut kampanjat yksilölle. Me saadaan helposti kerättyä tiedot kaikista koskaan lähetetyistä viesteistä ja katsoa löydetäänkö me jotain mielenkiintoisia trendejä.

Meitä voisi esimerkiksi kiinnostaa verkkokauppana, että millaisia tuotteita kohtaan vastaanottaja on osoittanut kiinnostusta ja mitä ei. Tätä kautta me voidaan kohdentaa esimerkiksi uutiskirjeet siten, että koiranomistajille tulee mainoksia koiranruuasta ja kissanomistajille kissanruuasta.

Seuranta mahdollistaa kohdennetun mainonnan

Toisaalta me voitaisiin katsoa miten innokkaasti käyttäjät suhtautuvat alennuskampanjoihin ja sen perusteella kohdentaa alennuskupongit henkilöille, jotka eivät muuten tilaa. Parhaana puolena olisi vielä, että meidän ei  tarvitsisi välttämättä antaa alennuskuponkeja vakioasiakkaille, koska he ostavat kuitenkin meidän tuotteita.

Toinen kohta puolestaan mahdollistaa erilaisten psykologisten testien tekemisen ja voitaisiin vaikka selvittää toimivat mainoslauseet. Me voisimme esimerkiksi tehdä kaksi eri versiota viestin otsikosta ja katsoa kumpi niistä on tehokkaampi. Tämä tieto puolestaan kertoo meille jotain argumentaatiosta, sähköpostilistasta ja miksipä ei vaikka ihmismielestä.

Kirjoittanut: Juhani

7.11.2016