Ravintolan hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnissa keskity arvostelusivuihin mutta varmista, että kotisivut riittävät sinetöimään diilin siinä vaiheessa kun kävijä eksyy sivuille.

Ravintolan hakukoneoptimointi eroaa monen muun tuotteen tai palvelun hakukoneoptimoinnista. Käytännössä ravintolan hakukoneoptimoinnissa tulee:

  1. ensisijaisesti keskittyä erilaisiin arvostelusivuihin
  2. ja toissijaisesti laittaa omien sivujen ulkonäkö miellyttäväksi ja selkeäksi

Monet hakukoneoptimoinnin ammattilaiset suosittelevat myös ravintoloille omien nettisivujen hakukoneoptimointi (eli esimerkiksi www.ravintolannimi.fi). Rehellisesti sanoen tämä on turhaa ja tässä päädytään ainoastaan tuhlaamaan aikaa ja rahaa. Joten älä tee sitä.

Ravintolan omien sivujen hakukoneoptimointi ei kannata

Ravintolan omien sivujen hakukoneoptimointi ei kannata. Piste.

Miksi? Otetaan askel taaksepäin ja mietitään miten ihmiset käyttävät Googlea etsiessään ravintoloita. Uskon, että ymmärrät melko nopeasti miksi ravintolan omien nettisivujen hakukoneoptimointi ei kannata.

1. Miten ihmiset etsivät ravintolaa? Yleensä hakulauseena on jossain muodossa ”ravintola + kaupunki/kohde”. Esimerkiksi ”ravintola tampere”, ”ravintola helsinki” tai ”ravintola kallio”.

2. Mitä tai millaista tietoa ihmiset hakevat? Käytännössä ihmiset hakevat arvosteluja, kokemuksia ja muiden kommentteja. Ihmiset etsivät sivustoa, jossa muut kävijät ovat arvostelleet alueen ravintolat – eivät yksittäisen ravintolan sivustoa, joka antaa puolueellista tietoa.

Itse en ainakaan jaksa klikata yksittäisen ravintolan sivua Google-haussa vaikka ne olisivat hakutulosten kärjessä.

Hyvin usein ihmisten hakukonekäyttäytyminen menee seuraavalla tavalla:

  1. kirjoita Googlen hakusanaksi ”ravintola + kaupunki/kohde”
  2. etsi ensimmäinen sivusto, johon on kerätty arvosteluja
  3. valitse muutama ravintola (parhaiden) arvostelujen joukosta
  4. tutustu arvosteluihin tarkemmin
  5. vieraile parhaiden ravintoloiden kotisivuilla
  6. tee päätös mihin ravintolaan mennään syömään

Käytännössä tästä me saamme ravintolan hakukoneoptimoinnin suunnitelman:

  1. parannetaan näkyvyttä ja sijoittumista arvostelusivustoissa (kohdat 1-4)
  2. viimeistellään myynti tarjoamalla kävijälle kivat ulkonäköön ja käytettävyyteen optimoidut kotisivut (kohta 5)

Eli, älä tuhlaa aikaa ja rahaa omien nettisivujen hakukoneoptimointiin. Vaikka saisitkin ne hammasta purren Googlen etusivulle, käyttäjät silti tekevät päätöksen muiden tekijöiden kuten muilla sivuilla olevien arvostelujen perusteella.

Ravintolan hakukoneoptimointi

Mihin resurssit kannattaa keskittää?

Oman ravintolan kannalta tärkeimmät arvostelusivut saadaan selville tekemällä Google-haku ”ravintola + kaupunki” ja tämän jälkeen katsomalla etusivun linkit läpi. Esimerkiksi Tampereella hakutulokset näyttävät seuraavalta.

ravintolan hakukoneoptimointi kannattaa keskittää arvostelusivuihin

Kärjessä on Googlen kartta johon on laitettu muutama ravintola ja tämän jälkeen tulee kolme suosittua arvostelusivustoa:

  • eat.fi
  • tripadvisor.fi
  • kohokohdat.fi

Näiden jälkeen tulee MTV:n blogi ja vasta sitten ensimmäinen ravintolan oma sivusto. Mitä veikkaat, että ihmiset klikkaavat?

Näkyvyys kunton arvostelusivuilla

Ensimmäinen ravintolan hakukoneoptimoinnin tehtävä on nostaa sivujen näkyvyyttä tärkeillä hakukonesivuilla. Tässä tapauksessa kannattaa käyttää vähintään yksi päivä siihen, että käydään läpi kaikkien arvostelusivujen tiedot omasta ravintolasta.

Jos meillä on kyseessä kokonaan uusi ravintola, ensimmäinen tehtävä on ilmoittaa ravintola arvostelusivuille. Tässä on tärkeää muistaa, että sivuille tulee ehdottomasti lisätä ravintolan keskeiset yhteystiedot, eli:

  • osoite
  • puhelinnumero
  • email
  • www-osoite

Googlen kartassa ja sen alapuolella olevissa hakutuloksissa näkyminen on hieman hankalampaa. Käytännössä ensimmäinen askel on ilmoittaa oma ravintola ilmaiseen Googlen My Business -palveluun. Tämän jälkeen sivut tulee optimoida paikalliseen näkyvyyteen esimerkiksi Yoastin Local SEO -pluginilla tai kirjoittamalla käsin Schemat.

ravintolan kotisivuissa panostetaan käytettävyyteen ja ulkonäköön

Omien sivujen käytettävyys ja ulkonäkö kuntoon

Viimeinen vaihe on laittaa omat kotisivut kuntoon. Käytännössä tässä tulee ensisijaisesti panostaa sivujen käytettävyyteen ja ulkonäköön – ei niinkään perinteiseen hakukoneoptimointiin. Suosittelen, että nettisivujen kohdalla:

Itse en käyttäisi minuuttiakaan perinteiseen hakukoneoptimointiin, koska se olisi hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Ravintolaan saadaan ajettua huomattavasti enemmän asiakkaita muilla tavoilla kuin yrittämällä saada omat sivut Googlen hakutulosten kärkeen esimerkiksi hakusanalla ”Tampere paras thai ravintola”

Muista, että omien nettisivujen tarkoitus on ainoastaan toimia viimeisenä argumenttina ja erottavana tekijänä. Niiden pitää antaa sellainen kuva, että ”tätä paikkaa kyllä kannattaa kokeilla mielummin kuin noita muita korkealle arvosteltuja paikkoja”.

Kirjoittanut: Juhani

26.4.2016