Nettisivujen linkit ja NoFollow tagi

Lyhyt selitys siihen, mikä Nofollow on ja miten se liittyy linkkien käyttöön hakukoneoptimoinnissa.

Linkit helpottavat netissä liikkumista, ne ovat netin omia oikopolkuja, joita klikkailemalla voidaan surffailla silmänräpäyksessä sivulta toiselle – ilman, että tarvitsisi kirjoittaa kohdeosoitetta selaimen osoitepalkkiin.

Liikkumista helpottavan ominaisuuden lisäksi linkeillä on myös todella tärkeä rooli hakukoneoptimoinnissa. Google, Bing ja muut hakukoneet ryömivät linkkejä pitkin etsiessään netin syövereistä uusia sivuja ja hyödyntävät linkkejä laskiessaan tietyn sivun suosiota. Jos muut laadukkaat sivut linkkaavat nettisivulle, niin myös Google ajattelee sen olevan tärkeä ja huomio tämän sivun rankkia laskiessaan. Mutta vain, jos saapuva linkki on oikeanlainen, eli hakukoneiden robottien seurattavissa.

The Good, the Bad and the NoFollow

Linkkien spämmääminen foorumeille, chatteihien ja blogeihin oli aikanaan iso ongelma, johon kaikki vähänkin pidempään netinsyövereissä pyörineet ovat jossain vaiheessa törmänneet. Syy tähän oli se, että oman nettisivujen rankkia pystyi boostaamaan niinkin yksinkertaisesti kuin heittelemällä omaa linkkiä jokaiseen vastaan tulevaan sopukkaan. Linkkimaailma oli kuin villi-länsi, josta puuttui valvova seriffi.

No ei mitään, seriffi tuli ja lätkäisi linkkeihin NoFollow tagin. Tämä linkkiin lisättävä tekstinpätkä rajoittaa sitä siten, että Google ei huomio sitä mukaan sivun rankin arvioinnissa. NoFollow tagilla varustetut linkit ei siis enää varsinaisesti vaikuta nettisivun rankkiin ja näin jäätävää spämmäilyä on saatu hieman kuriin.

<a href=”http://www.esimerkki.fi/” rel=”nofollow”>Linkin teksti</a>

Mutta kannattaakos näitä sitten edes hankkia? Totta kai! Vaikka nofollowit ei vaikutakaan rankkiin, niin ne ovat silti todella arvokkaita. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan vilahtava linkki voi parhaassa tapauksessa ohjata sivuillesi ison määrän liikennettä, kävijöitä ja tätä myötä potentiaalisia liidejä. Ja niitähän me loppujen lopuksi sivuille halutaan.

Follow -linkkien saaminen vaatii työtä

NoFollowilla on myös vastakohta ns. Follow linkki. Eli se veljeksistä mukavampi, joka huutelee Googlen boteille: ”Olkaa hyvä, tänne päin”. Followit ovat siis niitä linkkejä, joita pitkin Google, ja muut hakukoneet, kömpivät eteenpäin ja niitä, jotka huomioidaan sivun rankkia laskettaessa.

Follow linkit ovatkin erittäin arvokkaita hakukoneoptimoinnin kannalta, ja usein näiden saaminen onkin jo vaikeampaa, sillä lähtökohtaisesti iso osa luoduista linkeistä on automaattisesti NoFollow tagilla varustettuja. Follow linkkien saaminen vaatiikin oma-aloitteisuutta ja itsensä aktivointia.

<a href=”http://www.esimerkki.fi/”>Linkin teksti</a>

Mistä tunnistan millainen linkki on kyseessä?

Linkkien tarkasteluun on omia selainkohtaisia lisäosia, mutta selvittäminen onnistuu ilmankin. Esimerkiksi Chrome selaimessa linkin tarkastaminen onnistuu näin

  • Maalaa/valitse linkki (Kokeile vaikka alta löytyvää ”Lisäosan lataus” linkkiä)
  • Klikkaa hiiren oikeaa painiketta
  • Mene kohtaan Tarkastele (tai Inspect Element)
  • Tsekkaa onko linkissä kohta rel=”nofollow”

Chromessa hyvin toimiva lisäri on NoFollow Simple, joka piirtää jokaisen nofollow-linkin ympärille punaisen laatikon. Kyseisen lisäosan pääsee nappaaman tästä linkistä: Lisäosan lataus.

Nyt, kun linkkien erot on selvillä, niin niitä voi alkaa keräämään hieman suuremmalla itsevarmuudella.

Kirjoittanut: Jaakko

5.8.2016