Nettikaupan perustaminen: Helppo viikonloppuprojekti

Nettikaupan perustaminen on nykyisin helppoa ja nopeaa. Joku jossain päin maailmaa on jo tehnyt haluamasi näköisen verkkokaupan, meidän tehtävämme onkin ainoastaan löytää se ja tehdä siitä itsemme näköinen.

Nettikaupan perustaminen on nykyään helppoa ja nopeaa, eikä se vaadi lainkaan aikaisempaa osaamista koodaamisesta. Itse asiassa nettikaupan voi perustaa lähes kuka tahana yhden viikonlopun aikana ja silti jää vielä aikaa taloyhtiön saunaillalle.

Löydän nämä samat ohjeet videomuodossa täältä.

Ohjeidemme avulla perustat kuukausimaksuttoman nettikaupan 175 eurolla (kuukausimaksu 0€/kk):

Tarvittava investointi Alkuinvestointi Seuraavien vuosien kustannus*
www-osoite (fi-päätteellä) 17 euroa 17 euroa vuodessa
Nettisivujen pyörittäminen 48 euroa 48 euroa vuodessa
Nettisivujen ulkonäkö ja toiminnallisuus 55 euroa
Maksuväylä (eli kotimaiset verkkopankit + visa ja mastercard) 55 euroa
Maksuliikenteen kulut Provisio (kts. hinnasto)
YHTEENSÄ 175 euroa 65 euroa vuodessa

*Jatkuvat kustannukset tulevat kyseeseen vasta ensimmäisen vuoden jälkeen. Esimerkiksi jos perustamme nettikaupan, kahden (2) vuoden jälkeen meille olisi tullut kustannuksia yhteensä 240 euroa + maksuliikenteen provisiot (175 euroa + 65 euroa).

Nettikaupan perustaminen: Helpot askeleet

Nykyään nettikaupan perustaminen on helppo ja suoraviivainen tehtävä. Nettikaupan perustamista ei kannata siis aloittaa missään nimessä tyhjältä pöydältä – joku muu jossain päin maailmaa on aikaisemmin ratkaissut SAMAN ongelman ja tarjoaa ratkaisuaan muille joko ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan.

Kun perustin ensimmäisen nettikauppani vuonna 2014, olin kuin halolla päähän lyöty. En voinut uskoa kuinka helppoa ja yksinkertaista kaikesta on tehty. Nettikaupan perustaminen on nykyisin täysin triviaali ongelma. Sen sijaan maksavien asiakkaiden hankkiminen nettikauppaan on huomattavasti työläämpää. Nykyään peukalosääntönä voidaankin pitää, että:

Esittelemme seuraavaksi seitsemän askelta kauniin ja edullisen nettikaupan perustamiseen.

  1. Hanki www -osoite
  2. Asenna WordPress
  3. Asenna sivujen ulkonäkö
  4. Asenna nettikauppa
  5. Liitä maksuväylä kauppaan
  6. Muokkaa tekstit ja kuvat
  7. Lisää tuotteet

1. Www-osoitteen hankkiminen


Oman www-osoitteen tilaaminen on yhtä helppoa kuin Spotifyn tilaaminen. Siinä ei ole mitään ihmeellistä tai hankalaa. Www-osoitteen hankkimisen hankalin vaihe on keksiä sellainen osoite, jota kukaan muu ei ole vielä ehtinyt varata itselleen.

Katso ohjeet www-osoitteen hankkimiseen

2. Ohjelmiston asentaminen


Nettisivujen ohjelmiston asentaminen (ja niin sanotun hosting-palvelun tilaaminen) oli aikoinaan yksi pelottavimmista vaiheista. Minulla oli sellainen tunne, että tämä oli vierasta ja hyvin kaukana omalta mukavuusalueelta. Nettisivujen asentamista tai hosting-palvelun tilaamista on kuitenkin turha pelätä, koska kaikki tarvittava onnistuu automaattisilla työkaluilla muutamalla hiiren klikkauksella.

Muista, että sinä et todellakaan ole ensimmäinen joka tekee tätä – maailmassa ei olisi miljoonia verkkosivuja ja nettikauppoja, jos niiden perustamisesta olisi tehty vaikeaa.

Katso ohjeet nettisivujen ohjelmiston asentamiseen

3. Ulkonäön asentaminen


Nyt kun meillä on nettisivujen ohjelmisto valmiina, seuraava vaihe on laittaa sivujen ulkonäkö kuntoon ja viilata sivujen toiminnalisuus kuntoon. Älä kuitenkaan pelkää – myös tämä on yksinkertaista, helppoa ja ennenkaikkea täysin mekaanista. Sinun tarvitsee vain klikata muutamaa nappia ja sivujen ulkonäkö on kunnossa kuin itsestään.

Nettikaupan perustaminen vaatii valmiin ratkaisun asentamisen ja muokkaamisen omaan tarpeeseen sopivaksi

Tässä vaiheessa me käytänössä poiketaan hieman ”yleisestä ajattelusta”. Sen sijaan, että suunnittelisimme nettikaupan tyhjältä pöydältä,  käymme katsomassa Themeforestista valmiita vaihtoehtoja ja valitsemme niistä meille sopivan.

Tarkoitus on etsiä valmis pohja, josta voimme luoda tekstejä ja kuvia muokkaamalla tarkoitukseemme soveltuvan nettikaupan. Emme siis mieti kuinka voimme kehittää nettikauppan tyhjästä – sen sijaan mietimme, kuinka voimme muokata valmiista nettikaupasta tarkoitukseemme sopivan verkkokaupan.

Katso miten nettisivujen ulkonäkö laitetaan kuntoon

4. Nettikaupan asentaminen


Otin tämän omaksi vaiheeksi, vaikka todellisuudessa Themeforestista ostettaviin teemoihin sisältyy täysiverinen nettikauppa kaikilla ominaisuuksilla. Nykyään nettikaupan asentaminen onnistuu ulkonäön kanssa samalla kertaa (ja täysin automaattisesti).

Pidä kuitenkin huolta, että verkkokaupan ulkonäköä ostaessasi valitset sellaisen teeman, johon on integroitu Woocommerce.

Varmista vain, että teema on yhteensopiva woocommercen kanssa

Muista, että sinä et ole ensimmäinen ihminen joka on perustamassa nettikauppaa. Nettikaupan perustamisesta on tehty helppoa ja nopeaa, koska niin moni muukin haluaa sen tehdä.

Katso miten nettikaupan asentaminen onnistuu

5. Maksuväylän avaaminen nettikauppaan


Suomessa toimivaan nettikauppaan on hyvä liittää maksuväylä, joka hyväksyy kaikki kotimaiset verkkopankit. Olemme myös huomanneet, että verkkopankkien lisäksi verkkokauppaan on hyvä liittää myös yleisimmät luottokortit, koska yllättävän monella ei ole verkkopankkitunnuksia (näitä ovat erityisesti muissa maissa asuvat suomalaiset).

Maksuväylän käyttöönotto vaatii usein y-tunnuksen. Jos sinulla ei ole omaa y-tunnusta, voit liittää sivuillesi sellaisen maksuväylä, joka ei tarvitse y-tunnusta. Tällainen maksuväylä on esimerkiksi PayPal.

Katso miten maksuväylä avataan

6. Tekstien ja kuvien muokkaaminen


Nyt meillä pitäisi olla toimiva nettikauppa, joka:

  • sijaitsee omassa www-osoitteessa,
  • näyttää mainostoimiston suunnittelemalta,
  • hyväksyy kaikki kotimaiset verkkopankit ja suurimmat luottokortit.

Ei paha… varsinkin kun olemme päässeet tähän ilman aikaisempaa kokemusta. Tyypillisesti pääsen itse tähän vaiheeseen (ilman odottelua) muutamassa tunnissa, mutta ensikertalaisena kannattaa varautua hieman hitaampaan etenemiseen.

Seuraava tehtävämme on muokata sivuistamme yrityksemme näköiset ja tähän en enää pysty antamaan ”yleisiä ja täysin oikeita” ohjeita. Sen sijaan tästä eteenpäin joudut käyttämään omaa harkintaasi. Modernit ohjelmat, kuten WordPress, ovat kuitenkin tehneet sivujen muokkaamista niin helppoa, että sivujen muokkaus ei eroa merkittävästi esimerkiksi Microsoftin Wordin käyttämisestä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan sivujen muokkaus tapahtuu siten, että poistat sivuilta löytyvät esimerkkitekstit ja -kuvat ja korvaat ne omilla teksteillä ja kuvillasi.

7. Tuotteiden lisääminen


Viimeinen vaihe on omien tuotteiden lisääminen nettikauppaan. Tällä tavalla perustettuun nettikauppaan EI SISÄLLY MITÄÄN RAJOITTEITA tuotteiden laadun, lukumäärän tai variaatioiden osalta. Voimme esimerkiksi myydä täysin rajoituksetta:

  • fyysisiä tuotteita,
  • digitaalisia tuotteita,
  • palveluita,
  • aikaa (varauksia),
  • jne.

Ja kaikkien tuotteiden myynti tapahtuu samalla tavalla. Esimerkiksi digitaalisen tuotteen myynti ei eroa millään tavallla fyysisen tuotteen myynnistä. Paras puoli tällä tavalla toteutetussa nettikaupassa on, että muutamalla WordPressiin asennettavalla lisäpalikalla voimme myös:

  • tehdä kaupasta monikieliset (eli vaikka suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja saksaksi),
  • automaattisesti huomioida EU:n sisäiset alv-säännökset,
  • automaattisesti tarjota kauppa ja ostotapahtuma asiakkaan omalla valuutalla,
  • laittaa kauppaan ilmainen analytiikka, jolloin nähdään mitä sivuilla tapahtuu,
  • laittaa kauppaan ilmaisen chatin, jonka avulla asiakkaamme voivat olla meihin yhteydessä,
  • hakukoneoptimoida sivut, jolloin pääsemme hyvin esille Googlessa,
  • ja paljon muuta (katso woocommercen-extension sivulta mihin kauppa taipuu suoraan parilla hiiren klikkauksella)

Mitä jos haluan käyttää ulkopuolisia?

Joissain tapauksissa ulkopuolisen henkilön tai mainostoimiston palkkaaminen voi olla suotavaa. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikilta ei onnistu tekstin tuottaminen. Toisilla ei puolestaan ole laadukkaita valokuvauslaitteita tai taiteellista silmää hyvien kuvien ottamiseen. Ulkopuolisilla asiantuntijoilla onkin oma aikana ja paikkansa – kunhan hänelle annettavat tehtävät, tavoitteet ja vaatimukset ovat selkeästi määritettyjä.

Jos sinusta tuntuu, että et ole kovin hyvä kirjoittamaan tai sinulla ei ole sivuille sopivia kuvia niin voit halutessasi pyytää ulkopuolista apua TEKSTIEN JA KUVIEN MUOKKAAMISEEN eli kohtaan 6.

Älä missään tapauksessa pyydä markkinointitoimistoa, freelanceria tai ohjelmistotaloa tekemään sinulle koko verkkokauppaa (tämä on jo tehty ja se on täysin mekaaninen toimenpide). Sen sijaan pyydä ulkopuoliselta toimijalta apua sivujen sisällön muokkaamisessa houkuttelevaksi – ei toiminnallisuuden rakentamisessa.

Tällä tavalla voit säästää helposti jopa 10 000 euroa täysin turhissa kuluissa. Nämä säästetyt rahat on parempi laittaa joko nettikaupan markkinointiin tai vaikkapa omaan taskuun.

Kirjoittanut: Juhani

7.9.2016