Link Building – milloin siihen kannattaa panostaa?

Link building, eli linkkien rakentelu ja kerääminen vaikuttaa positiivisesti hakukonesijoittumiseen.

Oikeanlaisten saapuvien linkkien rakentaminen tai kerääminen (eng. link building), on yksi tehokkaimmista keinoista parantaa oman sivun hakutulosrankkia. Kun omalle sivulle osoittaa useampi luotettava lähde, niin myös Google arvioi sivun olevan hyödyllinen ja näin nasauttaa sen ylemmäs hakutuloksissa. Vaikka linkkien positiivisesta vaikutuksesta voi hullaantua herkästi, ei niiden keräilyyn kannatta rynnätä suin päin suunnittelematta.

Linkkien rakentelu on nimittäin viime vuosina muuttunut haastavammaksi ja hyvien linkkien rooli on korostunut. Linkkien keräämisestä saatavia hyötyjä on myös kritisoitu ja aika ajoin kuulutetaan, että siihen kulutetut resurssit kannattaisi käyttää ennemmin hyvän sisällön luomiseen, joka loisi luonnollisesti sivuille osoittavia linkkejä. Tästä syystä linkkien rakentamiseen kannattaakin panostaa vasta, kun omat sivut ovat kunnossa, jotta uusista linkeistä varmasti saadaan kaikki hyöty irti.

Valitse hyvin optimoitu sivu linkkien kohteeksi

Link Building eli linkkien keräily parantaa hakokonerankkiaLinkkien rakentaminen tulee ajankohtaiseksi siinä vaiheessa, kun meillä on jo hyvä ja onnistuneesti optimoitu sivu, joka toimii niin kuin pitää sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmista. Eli sivu, jolta saamme esimerkiksi:

  • hyvän konversion,
  • jolla on alhainen bounce rate
  • ja joka on jo valmiiksi suhteellisen korkealla hakutuloksissa (noin parinkymmenen kärkisijan joukossa)

Kun kerätyt linkit ohjaavat kävijöitä sivuille, jotka ovat jo todistetusti toimivat niin kuin pitää, myös niistä saadut hyödyt näkyvät herkemmin.

Miten Link Building tapahtuu?

Pitäydytään tällä kertaa linkkien rakentelun peruskikoissa, eli ei vielä sukelleta yksittäisten kanavien tarkempaan tarkasteluun. Linkkien rakentelun voi jakaa karkeasti kolmeen taktiikkaan:

Kuuluttaminen julkisesti. Eli netin väliteyksellä sosiaalisessa mediassa huutelu ja jakaminen. Somen profiilisivut, päivitykset ja keskustelufoorumit eri muodoissaan tarjoaa helpon kanavan oman linkin jakamiseen. On kuitenkin hyvä huomata, että monet sivustot, kuten facebook ja twitter estää/rajoittaa follow linkkejä. Tällä hetkellä ainakin Google Plus näyttäisi olevan hieman höllempi follow-linkkien suhteen.

Henkilöiden kontaktointi.  Tämä hihasta nykäisy taktiikka, siis perustuu siihen, että otetaan rohkeasti yhteyttä potentiaalisiinn linkin jakajiin ja sovitaan miten saataisiin linkki heidän sivuilleen tai vaikkapa somefiidiin. Tavoitteena on siis sopia linkin jakamisesta siten, että se hyödyttää molempia.

  • Sinäkin teet todennäköisesti kauppaa, jonkun kanssa, eli olet varmasti jonkun asiakas. Esimerkiksi tarjoutumalla referenssiksi, voit saada hyväntahtoisella verukkeella linkkisi yhteistyökumppanin sivuille. Tästä vaihtokaupasta on aika vaikea kieltäytyä, sillä se hyödyttää myös linkin jakavaa osapuolta.
  • ”Hihasta nykäisy”-sarjassa painivat myös bloggaajat, twiittaajat, tubettajat ja facettajat – näiden, joukosta löytyy varmasti joku, joka puhuttelee myös sinun asiakaskuntaasi. Näiden kanssa voi esimerkiksi koittaa sopia esimerkiksi hyödyllisen artikkelin jakamisesta tai kommentoinnista linkin kera.

Maksetut linkit. Maksetuista linkeistä saa parhaan hyödyn irti, kun oman kohderyhmän tuntee hyvin ja osaa tämän ansiosta ne kohdentaa sopiviin paikkoihin. Maksetut linkit pitää muistaa merkitä nofollow tagilla, sillä muuten kerjää pääsyä Googlen jäähylistalle. On vielä hyvä huomata, että Google pitää linkkiä maksettuna, jos sen lisäämisestä on tarjottu lisääjälle minkäänlaista palkkiota – siis muutakin kuin rahallista.

Follow-linkkien hankkiminen vaatii nettisivuilta hyvää sisältöä

Follow-linkkien hankinta on usein haastavaa ja vaihtoehtojakin niiden hankkimiseen on rajoitetummin… tai siis sellaisia vaihtoehtoja, joita Google katsoo hyvällä. Periaatteessahan follow-linkkejähän voi vaikka ostaa, mutta tämä rikkoo suoraan Googlen Verkkovastaavan ohjeita ja voi johtaa jäähyyn.

  1. Sisältö. Kaikkein rehellisin ja kuulutetuin keino follow-linkkien hankkimiseen on keskittyä tekemään hyvää, hyödyllistä ja originellia sisältöä, jota ihmiset on valmiita suosittelemaan ja jakamaan oma-aloitteisesti. Kun sisältö on kunnossa, parannamme todennäköisyyttä myös siihen, että Verkkovastaavat eivät laita linkkiin nofollow-tagia.
  2. Artikkelivaihto. SEO piireissä aloittavalle nettisivulle suositellaan artikkelivaihtoa toisen nettikirjailijan, bloggaajan, yhteistyökumppanin kanssa. Käytännössä siis kirjoitetaan artikkeli ja pyydetään toisen sivun ylläpitäjää julkaisemaan se omille sivuillaan follow-linkin kera. Tässäkin kannattaa pitäytyä kohtuullisuuden rajoissa.
  3. Keskusteluun osallistuminen. Osa keskustelufoorumeista ei rajoita linkkejä nofollow-tagilla ja näillä keskusteluun osallistuminen onkin siis usein oiva keino follow-linkkien hankkimiseen.

Google valvoo sivujen linkkejä

Ennen link building projektin aloittamista on hyvä tiedostaa, että Google toimii valvovana silmänä, ja tarkastelee sivujen linkkiprofiileja. Linkkien rakentelussa kannattaa siis panostaa tasapainoiseen linkkiprofiiliin, joka sisältää sekä follow että nofollow linkkejä.

Ääripään esimerkkinä epäilyttävästä linkkiprofiilista, voisi olla nettisivu, jolla tulee satoja follow-linkkejä eikä yhtään nofollow-linkkiä. Tälläinen profiili ei vaikuta sellaiselta, joka olisi muodostunut luonnollisesti, ja nostattaa epäilykset, siitä että linkkejä ei ole hankitty sallituin keinoin. Pahimmassa tapauksessa sääntöjen rikkominen, tai kiertäminen, johtaa jäähypenkille passittamiseen ja siellä istutaan kunnes linkkiprofiili on korjattu.

Summa summarum linkkien rakentaminen kannattaa, kunhan muistaa pitää mielessä että:

  1. Linkkejä kerätään hyvälle ja toimivalle sivulle
  2. Linkkiprofiilista tehdään monipuolinen
  3. Noudatetaan Googlen Verkkovastaavan linkkiohjeita

 

 

Kirjoittanut: Jaakko

23.8.2016