JSON-LD merkinnät hakukoneoptimoinnissa

JSON-LD merkinnät, eli schema, auttaa Googlea ja muita hakukoneita sivujen sisällön ymmärtämisessä. Merkintöjen lisääminen sivuille vaatii kuitenkin vaivaa, mutta suosittelen tutustumaan aiheeseen.

Olemme aikaisemmin kirjoittaneet hyvän artikkelin hakukoneoptimoinnin perusteista. Mainitsimme tuossa artikkelissa, että meidän kaikilla sivuilla on käytössä niin sanottu JSON-LD-merkinnät tai hieman tarkemmin sanoen JSON-LD Schema. Merkintöjen avulla pystymme helposti ja yksiselitteisesti kertomaan Googlelle ja muille hakukoneille yksittäisen sivun sisällöstä, suhteesta meidän muihin sivuihin ja jopa suhteesta muuhun maailmaan.

JSON-LD merkinnöillä voidaan helposti kertoa tietoja sivusta

JSON-LD merkintöjen ensisijaisena tarkoituksena on vääntää Googlelle rautalangasta, että mistä meidän sivuilla olevissa artikkeleissa on kyse ja mihin kokonaisuuteen se liittyy. Merkinnät auttavat Googlea auttamaan heidän omia asiakkaita, eli hakukoneiden käyttäjiä, löytämään hyödyllistä tietoa.

JSON-LD merkinnät auttavat hakukoneoptimoinnissa

Tällä hetkellä ei ole vielä täyttä varmuutta siitä, että miten paljon Google arvostaa JSON-LD merkintöjä ja miten hyvin ne auttavat sivujen hakukoneoptimoinnissa. Asiantuntijoiden keskuudessa on kuitenkin jo jonkin aikaa ollut yleisenä mielipiteenä, että Google tulee lisäämään merkinnät osaksi sivujen arviointikriteerejä... ellei Google ole jo tehnyt sitä salassa.

Henkilökohtaisesti on kuitenkin hankala nähdä tapaus, jossa merkinnöistä EI OLISI hyötyä nyt tai viimeistään läheisessä tulevaisuudessa. Loppukädessä merkinnät auttavat Googlen tekoälyä ymmärtämään meidän sivujen keskeisen sisällön ja tämä taas auttaa Googlea palvelemaan omia asiakkaitaan paremmin.

Yrityksen tiedot voi antaa helposti Googlelle JSON-LD merkinnöillä

En kuitenkaan osaa sanoa, että miten nopeasti merkinnöistä on hyötyä muiden hakukoneiden kohdalla. Vähän veikkaan, että esimerkiksi Microsoftin Bing-hakukoneella menee ainakin vuosi pidempään kuin Googlella ryhtyä huomioimaan ja hyödyntämään JSON-LD merkintöjä omissa hakutuloksissa.

Ei vielä Yoastin tyylistä lisäosaa

Tällä hetkellä on olemassa yksi hyvä WordPressin lisäosa, jonka avulla saadaan sivuille laitettua JSON-LD merkinnät. Lisäosan käyttäminen vaatii kuitenkin hieman perehtymistä asiaan ja huolellisuutta tietojen syöttämisessä. Käytännössä lisäosan avulla meidän tulee määrittää erikseen jokaiselle artikkelille ja sivulle kaikki vaaditut tiedot.

Ja ilmoitettavia tietoja on paljon.

Ongelman ymmärtää melko nopeasti katsomalla schema.orgn virallista dokumentaatiota, jonne on laitettu kaikki mahdolliset merkinnät. Meillä on niin paljon erilaisia asioita, joita me voidaan kuvailla schemalla (ja siten myös merkitä), että yksinkertaisen lisäosan tekeminen on käytännössä mahdotonta. Erilaisten mahdollisuuksien määrä on käytännössä ääretön ja merkinnät ketjuuntuvat hyvin nopeasti.

Esimerkiksi me voitaisiin ketjuttaa merkintöjä:

  • artikkelilla on julkaisija
  • julkaisijaan (esimerkiksi organisaatio) kuuluu henkilö
  • henkilöllä on omat tiedot
  • omissa tiedoissa on työnantaja
  • työjantajalla voi olla tuotteita
  • tuotteita voidaan esitellä tapahtumissa
  • tapahtumilla on paikka
  • paikalla on sijaintitiedot
  • sijaintiin kuuluu organisaatioita
  • jne.

Käytännössä me voidaan ketjuttaa tietoja niin paljon kuin ikinä halutaan. Kaikki koostuu pienemmistä osista ja pienemmät osat on osa jotain uutta kokonaisuutta ja niin edelleen… ketju jatkuu loputtomiin.

Toisaalta jos JSON LD merkintöjen avulla saadaan viidessä minuutissa nostettua sivujen sijoittumista, se kannattaa tehdä. Ei ole mitään järkeä ensin käyttää tuntia tai puolta päivää artikkelin kirjoittamiseen ja sitten jättää viimeistely tekemättä… kuitenkin artikkelin arvo tulee siitä, että sitä luetaan ja tähän me voidaan vaikuttaa laittamalla merkinnät kuntoon. Pitää vain tietää osata lopettaa merkitseminen jossain vaiheessa.

Olemme koodanneet sivuille oman lisäosan

Meidän sivuilla olemme ratkaisseet JSON-LD merkintöihin liittyvän ongelman koodaamalla oman lisäosan, joka osaa syöttää merkinnät sivuihin joko automaattisesti tai lähes automaattisesti.

Ensimmäisenä meillä tulee jokaisen sivun alalaitaan JSON-LD merkinnöillä tiedot yrityksestä automaattisesti. Koska nämä tiedot eivät muutu kovinkaan nopeasti, päätin ajan (ja hermojen) säästämiseksi kovakoodasin ne sivuille.

Toiseksi me merkitsemme keskeiset tiedot jokaisesta artikkelista käsin, jotta Google varmasti ymmärtää artikkelin sisällön ja suhteen muuhun maailmaan. Merkitsemisessä käytetään jokaiselle sivulle syötettävää shortcodea.

Kirjoittanut: Juhani

10.10.2016