Internetmarkkinointi: Tamperelainen palvelu hakutulosten kärkeen

Internetmarkkinointi vaatii johdonmukaisen suunnitelman, aikaa ja hieman tuuria. Alle on listattu internetmarkkinoinnin kannalta keskeisiä toimenpiteitä.

Internetmarkkinointi Googlen avulla on onnistuessaan tehokkain tapa markkinoida omaa tuotetta tai palvelua. Tässä tapauksessa internetmarkkinointi käsittää ”passiiviset toimenpiteet”, kuten:

  • omien sivujen hakukoneoptimoinnin ja
  • Googlen Adwords-mainokset

Kuitenkaan kaikki tuotteet ja palvelut eivät sovellu internetmarkkinointiin ja joidenkin kohdalla kannattaa suoraan miettiä muita vaihtoehtoja. Huonoimmassa tapauksessa internetmarkkinointi ei tuo mitään hyötyä, maksaa tuhansia euroja ja vie kuukausia aikaa, jonka olisi voinut käyttää paremmin vaikka istumalla kotona.

Käytännössä onnistuakseen internetmarkkinointi vaatii:

  • asiakkaiden tunteman ongelman, johon haetaan ratkaisuja hakukoneista
  • vähän ammattimaista kilpailua internetmarkkinoinnissa
  • johdonmukaisen suunnitelman
  • hieman rahaa sekä
  • aikaa, aikaa ja aikaa

Internetmarkkinointi: Miten tehdään tehokkaasti

Yksi meidän yrityksistä on perukirjanetissa.fi, jonka markkinointi tapahtuu kokonaisuudessaan internetissä.  Käytännössä palvelu täyttää kaikki vaatimukset, joita on asetettu onnistuneelle internetmarkkinoinnille

  • meillä on ensinnäkin selkeä ja rajattu ongelma, johon ihmiset osaavat hakea ratkaisuja
    • arvion mykaan yli 90 % ihmisistä hakee tietoa Googlesta muutamalla tarkkaan rajatulla hakusanalla
  • paljon kilpailua, mutta suurin osa internetmarkkinoinnista on harrastelijoiden tekemää
  • meillä oli johdonmukainen suunnitelma, jonka mukaan toimimme
  • meillä oli hieman rahaa, joka avulla saimme Adwordsin pyörimään
  • meillä oli paljon aikaa, jonka avulla voimme odottaa tuloksia.

Käytännössä seitsemässä (7) kuukaudessa pääsimme Googlen etusivulle kaikkein tärkeimmällä hakusanalla, eli ”perunkirjoitus”. Tämän lisäksi olemme joillakin harvinaisemmilla hakusanoilla korkeammalla – joillakin jopa ekana.

Olen kerännyt seuraavaan keskeisemmät toimenpiteet, vinkit ja kikat, joita käytimme palvelun internetmarkkinoinnissa ja nostamaan sivut hakutulosten kärkeen.

Onnistunut internetmarkinointi on tehokas tapa lisätä myyntiä

Ensimmäiset käyttäjät Adwordsilla

Uuden palvelun tai tuotteen julkaisun yhteydessä kannattaa tehdä pieni Adwords-kampanja.

Vaikka omissa ajatuksissa ei olisi käyttää maksullista verkkomainontaa tulevaisuudessa, lyhyt Adwords kampanja antaa paljon tietoa ihmisten hakukonekäyttäytymisestä. Ainoastaan parilla sadalla eurolla saamme helposti ja nopeasti selville:

  • miten paljon ihmiset hakevat tietyillä hakusanoilla (tietoa markkinan koosta)
  • millä hakusanalla ihmiset viihtyvät meidän sivuilla (avainsanat, joihin kannattaa keskittyä)
  • millä hakusanalla ihmiset eivät viihdy meidän sivuilla (joko ei potentiaalinen markkina tai ihmiset eivät heti ymmärrä meidän palvelua)
  • mitkä hakusanat ovat kalliita (=paljon kilpailua, jota kannattaa välttää)
  • mitkä hakusanat ovat halpoja (=vähän kilpailua, joten tässä on potentiaalia)
  • onko hakusanojen joukossa yleisiä typoja (erinomaisia mahdollisuuksia tehdä SEO-optimoituja täsmäsivuja)

Jos et saa käyttäjiä sivuille Adwords-kampanjalla, et tule saamaan niitä myöskään hakukoneoptimoinnilla.

Parannetaan kävijän flowta

Adwords-kampanaja toimii myös palvelun tehokkaana kehitystyökaluna. Suomessa ei valitettavasti ole hyviä käyttäjätestausta tarjoavia palveluita, mutta Adwordsn avulla voimme kiertää ongelmaa ainakin jollain tavalla.

Tämän palvelun tapauksessa me pystyimme:

  • ajamaan sivuille 100 kävijää 40 eurolla
  • selvittämään mitä kävijät tekevät sivuillamme
  • tunnistamaan ongelmakohdat myyntisuppilostamme (=sivu, jolta kävijät poistuvat)
  • korjata ongelmakohdat
  • ajaa uudet 100 kävijää ja toistetaan analyysi

Eli käytännössä voimme kehittää sivujen flowta yhdessä todellisten käyttäjien kanssa melko edullisesti – meidän ei tarvitse arvata mitä ihmiset ovat mieltä meidän palvelusta vaan voimme tarkkailla kävijöiden todellista käyttäytymistä.

Kehitä nettisivujen flowta tarkkailemalla kävijöiden todellista käyttäytymistä

Etsitään harvinaisia hakusanoja ja aloitetaan niistä

Adwordsin kautta näemme myös kaikki erilaiset hakusanat ja hakulausekkeet, joita ihmiset ovat käyttäneet. Tämän jälkeen voimme:

  • tehdä lista kaikista hakulausekkeista, joilla adwordsin mainokset ovat näkyneet
  • etsiä hakulauseiden joukosta pitkiä, mutta riittävän yleisiä hakusanoja
  • selvittää mitkä hakusanoista ja avainsanoista niistä on vähän kilpailtuja
  • kirjoittaa hakulausekkeen ympärille artikkeli, joka SEO optimoidaan*

*SEO on Search Engine Optimisation, eli hakukoneoptimointi

Ideana harvinaisempien hakusanojen etsimisessä on, että meidän kannattaa ryhtyä hankkimaan sivuille orgaanista liikennettä sellaisilla hakusanoilla, joilla voimme pärjätä. Esimerkiksi meidän kannattaa ehdottomasti kirjoittaa ensimmäisenä artikkeli hakusanalle ”miten järjestän perunkirjoituksen itse” kuin pelkälle ”perunkirjoitus”.

Jälkimmäisen hakusanan tapauksessa meidän on käytännössä mahdotonta nousta nopeasti hakutulosten kärkeen.

Googlella on myös olemassa Adwords keyword planner, jonka avulla on mahdollista tehdä jossain määrin samoja asioita. Kuitenkin omasta mielestäni Adwords keyword plannerista saatava data ei ole yhtä tarkkaa. Itse olemme aina käyttäneet Adwordsia harvinaisten hakusanojen ja erityisesti hakulausekkeiden löytämisessä.

Optimoidaan kaikki sivut hakukoneelle

Koskaan ei kannata käyttää tuntia tai jopa kauemmin artikkelin kirjoittamiseen ja sitten jättää hakukoneoptimointi tekemättä. Vaikka artikkelin hakukoneoptimointi voi vaikuttaa tyhmältä, se parantaa itsessään jo sivun näkyvyyttä merkittävästi.

Vaikka artikkelin viimeistely hakukoneelle voi vaikuttaa tyhmälle, loppukädessä internetmarkkinoinnissa voittajien ja häviäjien välissä on vain hiuksen hieno ero. Artikkelin hakukoneoptimointi voi olla juuri se, mitä tarvitaan.

Itse optimoimme aina kaikki sivut ja artikkelit WordPressiin tarjolla olevalla Yoastin ilmaisella lisäosalla. Tällä tavalla varmistamme, että sivut saavat mahdollisimman hyvän alun internetmarkkinoinnin kannalta:

Artikkelit ja sivut kannattaa optimoida hakukoneelle

Kirjoitetaan meta-kuvaus ja otsikko uusiksi

Artikkelin meta-kuvauksella ja otsikolla tarkoitetaan niitä tietoja, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa:

Otsikko ja meta-kuvaus on muutettavissa

Yleisestä harhaluulosta poiketen nämä eivät suoraan riipu sivun sisällöstä, vaan me voidaan kirjoittaa molemmat käsin. Käytännössä meta-kuvauksen ja otsikon kirjoittaminen uusiksi ei paranna suoraan sijoittumista hakutuloksissa, mutta sen avulla voidaan nopeasti parantaa klikkiprosenttia… eli todennäköisyyttä, että ihmiset klikkaavat juuri meidän tulosta eikä naapurin.

Meta-kuvauksen ja otsikon tulee olla sellaisia, että ihmiset eivät voi tehdä muuta kuin klikata artikkelia.

Meta-kuvaus ja otsikko auttaa klikkausprosentisssa

Merkataan kaikki sivut Schemalla

Viime aikoina Schema on nostanut päätään, ja sen avulla on arvioitu että sivut nousevat pari pykälää… sinänsä muutos ei ole iso, mutta ei sitä kuitenkaan kannata jättää käyttämättä. Scheman lisäämiseen ei valitettavasti ole vielä olemassa helppoa tapaa ja me olemme joutuneet itse kirjoittamana tähän työkalun, jolla sivut voidaan lisätä merkinnät json+ld muodossa.

Käytännössä lopuksi kirjoitamme vielä käsin scheman json+ld tiedot, joiden avulla kerromme Googlelle ja muille hakukoneille vielä tarkemmin mm.:

  • mitä sivuilla oikeastaan on
  • miten se liittyy muuhun sivujen sisältöön
  • kuka on kirjoittanut materiaalin
Scheman json+ld merkinnät auttavat internetmarkkinoinnissa

Voit tutustua meidän sivujen json+ld merkintöihin käyttämällä ilmaista Googlen Structured Data Testin Toolia:

  • Klikkaa Fetch url
  • Kirjoita mikä tahansa meidän sivun url
  • Paina Fetch & Validate
  • Ihmettele tuloksia

Odotetaan, että sijoitus nousee

Internetmarkkinoinnissa mikään ei tapahdu yhdessä päivässä. Käytännössä hakutuloksissa nouseminen on hidasta, koska jokainen saavutettu sija on pois joltain toiselta. Hakukoneoptimoinnin ympärille rakentuva internetmarkkinointi onkin nollasummapeliä ja sitä kautta erittäin raakaa.

Jos me voitetaan, niin jonkun toisen pitää hävitä… melko kylmää.

Käytännössä perukirjanetissa.fi-sivujen sijoittumisen parantuminen hakusanalla ”perunkirjoitus” on vaatinut seitsemän kuukautta. Tässä ajassa olemme taistelleet tien noin 190 muun hakutuloksen ohi ja meillä on enää jäljellä kärki 10.

Ja jos hakusana olisi vielä enemmän kilpailut, tähän tulee varata vielä enemmän aikaa… en edes uskalla arvioida kuinka kauan meillä menee ensimmäiseen sijaan (jos se edes on mahdollista).

Internetmarkkinoinnin tärkein resurssi on aika – jos sitä ei ole, ei kannata vaivautua

Internetmarkkinointi ei sovellu kaikille

Käytännössä internetmarkkinointiin ei kannata käyttää merkittävästi aikaa, jos:

  • ihmiset eivät hae tietoa yksittäisiltä sivuilta
  • ongelma ei ole sellainen, johon ihmiset hakevat rakaisuja

Ensimmäinen tilanne tulee kyseeseen esimerkiksi ravintoloiden, hotellien jne. kohdalla, jolloin ihmiset tekevät harvoin ostopäätöksen yrityksen omien sivujen perusteella. Käytännössä ravintoloiden, hotellien jne. kohdalla ihmiset etsivät ensisijaisesti kävijöiden kommentteja, arvioita ja mielipiteitä – ei firman omaa promomateriaalia.

Olemme aikaisemmin käsitelleet ravintoloiden internetmarkkinointia ja hakukoneoptimointia toisessa artikkelissa.

Toinen tilanne tulee kyseeseen sellaisten tuotteiden tai palveluiden kohdalla, joita ihmiset eivät tunne tai joihin ei etsitä ratkaisua. Esimerkiksi uudet innovatiiviset palvelut tippuvat tähän kategoriaan.

Jos ihmiset eivät kirjoita Googleen hakusanaksi ongelmaa tai ratkaisua, internetmarkkinoinnin onnistuminen on hieman kyseenalaista – ainakaan ainoana menetelmänä. Ei kannata tuhlata aikaa sellaiseen asiaa, jolla ei ole mitään väliä.

Kirjoittanut: Juhani

2.5.2016