Miten tehdä hyvä Landing Page

Landing page, eli suomalaisittain laskeutumissivu tai omaan suuhun paremmin taipuva länderi, on nettisivujesi peruspilari. Kyseessä on siis sivu, joilla vierailijoihin otetaan ensikosketus, ja jolla vierailija halutaan saada toimimaan ”Call to Action” painikkeen avulla.

Länderin päämäärään ja tavoitteen voi jokainen yritys määritellä itse. Yksi haluaa saada vierailijan jättämään yhteystietonsa, toinen varaamaan palveluajan ja kolmas taas pyytää lunastamaan alennuskupongin verkkokauppaansa. Yhteistä näille on, että vierailijan halutaan tarttuvan toimintaan. Tästä johtuen onkin oltava tarkkana, että länderin sisältö saa vierailijan heti vakuuttuneeksi. Jos ensimmäinen viesti ei kolahda, kiinnostus lopahtaa ja siirrytään muualle.

Laskeutumissivun viilaamiseen saa käytettyä tuhottomasti aikaa ja netti onkin pullollaan tutkimuksia, joissa ohjeistetaan best-practicet jokaiseen elementin kuntoon laittoon. Tässä olisi lyhyt pintaraapaisun muotoinen esittely siitä, miten laskeutumissivu kannattaa rakentaa.

Tarjous ja otsikot kuntoon

Aloita laatimalla selkeä tarjous, josta asiakas ei voi kieltäytyä. Tarjousta hahmotellessa mieti, mitä arvokasta sinä olet tarjoamassa asiakkaalle ja keskity eritoten siihen, mitä kohdeasiakkaasi sinulta haluavat ja odottavat, sekä miten sinä sen heille kaikkein houkuttelevimmin voit tarjota.

Seuraavaksi tarjouksesta tehdään laskeutumissivullesi otsikko (punchline, hederi). Tiivistä äsken mietitty tarjouksesi yhteen lauseeseen, joka tuo tarjouksesi hyödyt esiin, on tarkka, sisältää yllättävän väitteen tai käyttää lukuja tehosteena. Laskeutumissivun otsikon tulisi olla huomiota herättävä ja vastata heti vierailijan tarpeeseen, sillä hän ei lue pidemmälle, jos sivun argumentit eivät häntä koukuta.

Otsikon alle voidaan luoda tarpeen vaatiessa ”pikku-otsikko”, joka tarkentaa tarjoustasi. Pikku-otsikkoon voidaan esimerkiksi tähdentää, mitä vierailija on saamassa, miten paljon rahaa/aikaa/vaivaa hän säästää juttusi avulla tai, jos tarjous jo itsestään on selvä, niin tähän voi laittaa mitä asiakkaan on tehtävä saadakseen tarjous.

Älä hutiloi kuvien ja painikkeiden kanssa

Kuvien kanssa kannattaa olla tarkkana, nyrkkisääntönä onkin käyttää vain kuvia, jotka hyvä laatuisia ja jotka liittyvät tarjoukseesi. Eli jos myyt vaikka puhelin appia, niin taustalla voisi olla puhelin, jossa appi on toiminnassa.

Kuvia valitessa kannattaa harkita mahdollisuuksien mukaan myös ihmiskuvien käyttämistä, eritoten sellaisten, joissa näkyy kasvot. Tutkitusti tämä lisää emotionaalista kiintymystä ensivaikutelman yhteydessä ja boostaa näin luotettavuutta.

Call to Action painike on länderin huomionkipein osa. Tämä on se, mihin haluat vierailijan katseen kiinnittyvän ja sen jälkeen klikkaavan. Call to Actionin pitää siis olla selkeästi esillä, eikä se saa hukkua taustaan tai kuviin.

Luonnollisesti painikkeen värivalinnat ovat siis tärkeitä. Jos värien valkkaamisesta ei ennestään ole kokemusta, niin Googlen Material Designilla pääsee hyvin alkuun. Samaisesta paikasta saat apua myös koko sivuston värimaailman valintaan.

CTA-painikkeen kehotteen tulee olla lyhyt ja selkeä. Vierailijan pitää ymmärtää heti, mitä hän saa ja mitä tapahtuu, kun nappia painaa. Rekisteröidy, tilaa ja osta ovat ehkä ne ensimmäiset, mitkä tulevat mieleen, mutta ne ovatkin usein sudenkuoppia. Pistämällä hieman ajatustyötä CTA-napin tekstin valintaan voi päätyä tällaisiin lopputuloksiin:

Kumpi sinun korvaasi kuulostaa paremmalta: ”Osta lisää näkyvyyttä” vai ”Tuplaa näkyvyytesi”?

Tässä CTA:ta tehostetaan positiivisen kautta, kerrotaan vierailijalle millaisia tuloksia hän klikkaamalla saa.

Talikko kouraan ja hommiin

Laskeutumissivun To-do lista:

  • Mieti tarjous, josta ei voi kieltäytyä
  • Tee tarjouksesta lauseen mittainen otsikko/punchline
  • Tee tarvittaessa pikku-otsikko, joka tarkentaa tarjoustasi
  • Valitse kuva, joka liittyy tarjoukseesi tai selkeyttää sitä
  • Tee taustasta selkeästi erottuva Call to Action painike
  • Valitse painikkeeseen lyhyt ja selkeä toiminta kehote

Jos haluat visuaalista esimerkkiä, niin avaa tästä meidän laskeutumissivu ja koita tunnistaa edellä mainitut elementit.

Mikäli sinua kiinnostaa nettisivujen ja länderin rakentelu, niin pääset testaamaan näitä ihan ilmaiseksi omalla kotikoneella. Kahvitauko.fi palvelun virtuaali Avustaja tarjoaa ilmaiset ohjeet ja näyttää kädestä pitäen miten edellä mainitut osat laitetaan nettisivuille – sinun tehtäväksesi jää vain miettiä omalle yrityksellesi sopiva sisältö.

Kirjoittanut: Jaakko

16.5.2016