Google Optimize: Ensimmäiset ajatukset Googlen uudesta palvelusta

Google Optimize mahdollistaa sivujen johdonmukaisen ja tieteellisen kehittämisen. Enään ei tarvitse arvailla millaiset sivut toimivat vaan sivuja voidaan parantaa todellisen käyttäytymisen perusteella.

Ihmisten käyttäytymisen ennustaminen on erittäin hankalaa ja esimerkiksi verkkosivujen konversion parantaminen on hyvin usein pelkästään hakuammuntaa – vaikka meillä olisi käytössä Google Analytics. Aikaisemmin ennustamisessa on auttanut analytiikan lisäksi erilaisten parhaiden käytäntöjän noudattaminen, jotka ovat perustuneet laajoihin käyttäjätutkimuksiin ja selvityksiin.

Tämä on kuitenkin jättänyt paljon toivomisen varaa, koska parhaat käytännöt eivät kuitenkaan osaa sanoa mikä toimii juuri SINUN sivuilla ja Analyticsista tietojen kaivaminen on vaatinut helposti paljon vaivaa.

Viime viikolla Google julkaisi (ainakin henkilökohtaisella tasolla) kauan odotetun verkkosivujen kehittämiseen tarkoitetun palvelun Google Optimizen, joka mahdollistaa verkkosivujen parantamisen johdonmukaisesti ja tieteellisesti. Käytännössä Google Optimizen avulla me voidaan tehdä ilman koodausosaamista sivuista eri versioita ja tämän jälkeen katsoa mikä niistä toimii parhaiten.

Google Optimizen tuoma muutos sivujen parantamiseen on sama kuin vertaisi hevosvankkureita urheiluautoon…

Google Optimize tekee sivujen kehittämisestä tiedettä

Olen aina ollut sitä mieltä, että markkinointi on enemmän tiedettä kuin taidetta. Luonnollisesti tähän on vaikuttanut oma koulutus- ja työtausta, mutta myös omat kokemukset markkinoinnin kehittämisestä.

Verkossa me voidaan seurata ja analysoida ihmisten todellista käyttäytymistä, jonka perusteella markkinoinnista sadaan tarkasti kohdennettua ja tehokasta. Meidän ei tarvitse turvautua yleistyksiin tai laajoihin tutkimuksiin. Sen sijaan vaan voimme tehdä tarkat analyysit meidän todellisista asiakkaista ja tämän perusteella kohdentaa markkinoinnin ja mainonnan.

Viimeistään Google Optimizen avulla vaaka kallistuu verkkosivujen kehittämisessä myös mikroyritysten kohdalla selkeästi tieteen puolelle, koska me voidaan siirtyä nettisivujen suunnittelussa arvailusta analytiikkaan. Me voidaan analysoida todellisia ihmisiä ja katsoa mikä toimii… ja toisaalta mikä ei toimi.

Google Optimizen avulla sivusta voidaan tehdä eri versioita ja katsoa mikä toimii parhaiten

Tehdään sivuista versio ja katsotaan mikä toimii

Google Optimizen käyttäminen on ainakin ensimmäisten kokemusten perusteella helppoa ja suoraviivaista. Käytännössä lyhyen asennuksen jälkeen me voidaan ryhtyä tekemään olemassa olevista sivuista uusia versioita. Versioiden tekeminen onnistuu suoraan Optimizen sivun kautta visuaalisella editorilla, joten kaikki tapahtuu ilman koodausta.

Tämän jälkeen aloitetaan koe, jolloin Google näyttää käyttäjille satunnaisesti eri version sivuista ja katsoo mitä he ovat siitä mieltä. Parhaana puolena tässä on se, että me ei kysytä keneltäkään mielipiteitä muutoksista (koska ihmiset eivät oikeasti teidä miksi he toimivat jollain tavalla) vaan seurataan mitä sivuilla oikeasti tapahtuu.

Google Optimizen raporteista nähdään suoraan mikä toimii ja mikä ei

Kokeen annetaan pyöriä taustalla pari viikkoa, jonka jälkeen me voidaan todeta ”voittanut” versio ja ottaa se käyttöön laajemmalti koko sivustolla.

Google Optimize tekee A/B-testauksen helpoksi

Käytännössä Googlen palvelu perustuu A/B-testaukseen, eli sivuista tehdään kaksi versiota A ja B. Tämän jälkeen me jaamme käyttäjät satunnaisesti kahteen ryhmään ja molemmille ryhmille näytetään yksi versio sivuista (joko A tai B).

Analytiikan avulla me voimme sitten seurata miten ihmiset käyttäytyvät sivuilla ja katsoa onko käyttäytymisessä sivujen välillä eroja. Jos me huomataan esimerkiksi että toiselta sivulta poistutaan huomattavasti useammin, voimme toimia tiedon perusteella ja muuttaa sivuja vastaamaan parhaita käytäntöjä.

Kirjoittanut: Juhani

27.3.2017