Google Analyticsin viittausspämmi – Miten vaikuttaa?

Google Analytics muodostaa fiksun yrittämisen perustan, koska saadun tiedon avulla me voidaan tehdä oikeita ratkaisuja ja verrata muun muassa eri markkinointikanavien keskinäistä tehokkuutta. Analyticsin kirouksena on kuitenkin viittausspämmi, josta lähes kaikki sivut kärsivät.

Jokainen sivu, johon on asennettu Googlen Analytics kamppailee ainakin jollain tasolla niin sanotun viittauspämmin kanssa (englanniksi referral spam). Analyticsin viittausspämmi on ehkä yksi ärsyttävimmistä puolista, jota nettisivujen analytiikan keräämiseen liitty. Hieman yksinkertaistaen analyticsin viittausspämmi vääristää meidän keräämiä tuloksia ja voi saada meidät tekemään vääriä johtopäätöksiä.

Esimerkiksi ilman kunnollista analytiikkaa sivujen hakukoneoptimoinnista tulisi hankalaa tai me emme pystyisi tekemään sivuista mahdollisimman käyttäjäystävällisiä. Ilman analytiikkaa me ainoastaan arvaillaan mitä meidän pitäisi tehdä tai mitkä markkinointitoimenpiteet toimivat ja mitkä eivät.

Viittausspämmi vaikuttaa lähes kaikkiin sivuihin

Tein tätä artikkelia varten yksinkertaisen kokeen, jossa (1) tein kokonaan uuden sivun, (2) asensin sinne Analyticsin normaalin version ja (3) jäin odottamaan viittausspämmiä. Parissa päivässä sain jo alla olevia tuloksia aikaiseksi:

Analyticsin viittausspämmi vääristää nopeasti pienten sivujen tuloksia

Käytännössä ei tarvinnut odottaa kuin muutama päivä, että spämmääjät alkoivat syöttää meidän Analyticsin raportteihin haamuliikennettä. Jos tämä olisi ollut oikea sivu ja en olisi poistanut viittausspämmiä nopeasti – spämmi olisi voinut pilata sivujen kautta kerätyn analytiikan.

Viittausspämmi hankaloittaa fiksua yrittäjyyttä ja päätöksentekoa

Viittausspämmi vääristä tuloksia

Tähän mennessä viittausspämmi on jouduttu poistamaan käsin sitä mukaan, kun se on ryhtynyt liikaa vääristämään sivujen tuloksia. Käytännössä siis sitä mukaan tehdään Analyticsin Admin puolella uusi filtteri, jossa poistetaan spämmilähteistä tuleva liikenne raporteista.

Viittausspämmi voidaan jossain määrin poistaa päivittämällä filtterilistaa

Tämä on kuitenkin vaatinut vähintään puoliaktiivisen seurannan ennen kuin mitään peruuttamatonta ehtii tapahtua. Jos meillä unohtuu ylläpito pidemmäksi aikaan, niin huonossa tapauksessa viittauspämmi voi pilata pienen nettisivun analytiikan:

  1. antamalla liian suuren luvun sivuston käyttäjistä, koska yhdessä päivässä meille voi tulla kymmeniä tai jopa satoja ”vierailuja” spämmilähteistä. Vaikka kuinka epätoivoiselta tuntuisikin ja tekisi oikein kovasti mieli uskoa sitä, niin viittausspämmi ei ole todellista liikennettä. Viittausspämmi on keinotekoista liikennettä eikä kukaan oikeasti edes käy sinun sivuilla.
  2. antamalla todellista huonomman kuvan meidän sivujen toiminnasta, koska robotit poistuvat välittömästi sivulta. Välitön poistuminen sivuilta nostaa suoraan meidän sivujen Bounce ratea (eli etusivuilta poistumisen prosenttia), laskee keskimääräistä sivuilla vietettyä aikaa (robotit poistuvat välittömästi) ja laskee keskimääräistä sivua/käyttäjä arvoa.

Uutena spämmi orgaanisen hakuliikenteen kautta

Viime vuoden loppupuolella aloimme myös näkemään spämmiä ”orgaanisen hakuliikenteen” kautta. Luonnollisesti tämä ei myöskään ole todellista liikennettä, vaikka kuinka haluaisinkin toivoa sitä.

Spämmi on aina automatisoitua liikennettä ja kukaan ei oikeasti käy sivuilla!

Analyticsin tilin uusin vitsaus on hakuliikenteen kautta tuleva haamuliikenne

Orgaanisen hakuliikenteen kautta tulevan spämmin poistaminen on hieman hankalampaa kuin tavallisen viittausspämmin. Käytännössä Analyticsin Admin filtteri ei ainakaan vielä anna meille suoraa mahdollisuutta suodattaa yksittäisiä hakusanoja ja esimerkiksi hostnamen kautta tapahtuva filtteröinti on mahdollista kiertää.

Kirjoittanut: Juhani

25.8.2016