Adwords halvalla: Hyödynnä Googlen laatupisteet

Adwords kampanjaan liitetyt avainsanat kannattaa aina optimoida laatupisteiden osalta. Laatupisteet vaikuttavat merkittävästi mainosten hintaan ja voit helposti saada klikkauksia jopa 10x halvemmalla kuin kilpailijasi.

Moni yritys käyttää Google Adwordsia markkinoinnissa sen hinnan, tehokkuuden ja mainosten tavoittamien asiakkaiden suuren määrän takia. Adwordsissa joutuu kuitenkin helposti maksamaan klikkauksista turhan korkeaa hintaa, etenkin silloin jos Adwords-kampanjan avainsanoja ei ole optimoitu. Pahimmassa tapauksessa maksat jokaisesta klikkauksesta 10x enemmän kuin silloin, jos olisit optimoinut Adwords-kampanjasi.

Itse asiassa harva ”ammattilainen” edes tietää, että Google antaa laatupisteet jokaiselle Adwords-kampanjan avainsanalle. Tämän jälkeen jokaisen avainsanan klikkaushinta ja sijoitus lasketaan laatupisteiden ja sinun tekemän hintatarjouksen perusteella.

Adwords halvalla = keskity avainsanojen laatupisteisiin

Google arvioi jokaisen avainsanan, mainoksen ja mainoksen kohdesivun. Tämän jälkeen jokaiselle avainsanalle annetaan laatupisteet, jota käytetään sinun tekemän tarjouksen kertoimena. Avainsanojen laatupisteet eivät valitettavasti ole näkyvissä automaattisesti, mutta ne saa helposti päälle alla olevan ohjeen avulla:

Adwords kampanjan hintaa vaikuttaa avainsanan laatupisteet

Monet mainostoimistot, yrittäjät ja oman elämänsä markkinointisankarit keskittyvät Adwords-kampanjoissaan ainoastaan klikkauskohtaisia maksimihintoihin (max cpc) ja päiväkohtaisiin budjetteihin. Nämä ovat kaikki kuitenkin melko turhia toimenpiteitä, jos Adwordsin ehkä kaikkein tärkein ominaisuus, eli laatupisteet, unohdetaan. Keskittymällä hakusanojen laatupisteisiin samalla budjetilla voidaan saada jopa 10x tulokset.

Laatupisteet vaihtelevat 1 – 10

Jokaisen avainsanan laatupisteet vaihtelevat yhdestä kymmeneen sen mukaan, miten hyvin kohdesivu vastaa avainsanaa. Luonnollisesti kukaan Googlen Adwords tiimistä ei käy oikeasti vierailemassa sivuilla, vaan pisteet lasketaan automaattisesti erilaisten kriteerien perusteella.

Google ei suoraan paljasta laatupisteiden laskentaperustetta, mutta selvitystemme perusteella kriteerit vaikuttavat hyvin samanlaisilta kuin SEO-pisteet. Eli käytännössä mitä paremmin mainosten sivut on hakukoneoptimoitu mainoksen avainsanalle  sitä paremmat laatupisteet avainsana saa tätä kautta klikkauksesta maksettava hinta tippuu.

Tee tarvittaessa useita kampanjoita mainosryhmiä

Jos sinulla on useita erilaisia tuoteryhmiä, tai haluat tavoitella asiakkaita hyvin erilaisilla avaisanoilla, voit joutua tekemään useamman kampanjan mainosryhmän yhden kampanjan sisälle. Tässä tapauksessa yhteen mainosryhmään valitaan avainsanat, joille jokaiselle suunnitellaan oma kohdesivu. Tämän jälkeen jokainen kohdesivu hakukoneoptimoidaan, esimerkiksi Yoastin lisäosan avulla, valituille avainsanoille ja toivotaan, että Google antaa avainsanalle korkeat laatupisteet.

Parhaimmillaan meillä on ollut neljä erillistä Adwords-mainosryhmää yhden kampanjan sisällä, joista jokainen ohjaa yrityksen palveluihin ja tuotteisiin. Luonnollisesti jokainen hieman eri sivulle, jotka on optimoitu kyseisen mainosryhmän avainsanoille. Kuitenkin näkemällä hieman vaivaa kampanjan suunnittelussa, avainsanojen ryhmittelyssä ja sivujen hakukoneoptimoinnissa voit säästää pitkässä juoksussa tuhansia euroja.

Poista huonot avainsanat kampanjasta

Olemme myös joutuneet tilanteesen, missä olemme tehneet kaikkemme ja emme ole silti saaneet Adwordsin avainsanan laatupisteitä nousemaan. Tässä tapauksessa olemme joutuneet miettimään, että onko kyseinen:

  • avainsana turha. Tällainen tapaus on käytännössä silloin, jos saamme todennäköisesti tavoitettua nämä käyttäjät jollain muulla avainsanalla tai avainsana ei oikeasti kuvaa meidän palveluita tai tuotteita. Tässä tapauksessa pystyisimme käytännössä poistamaan avainsanan kampanjan listalta ja pitämään keskimääräiset laatupisteet korkeana.
  • avainsana tärkeä. Tämä tapaus on hieman hankalampi, koska käytännössä joudumme vain tyytymään kohtaloon ja jättämään avainsanan listalle. Jos pidämme matalan laatupisteen omaavia avainsanoja, niin kannattaa huolehtia, että olemme huolellisesti asettaneet avainsanan klikkauskohtaisen maksimitarjouksen meille sopivalle tasolle. ÄLÄ ANNA GOOGLEN ADWORDIN MÄÄRITTÄÄ KLIKKAUSKOHTAISIA HINTOJA NÄILLE AVAINSANOILLE.

Vaikka tavoitteemme on säilyttää ainoastaan sellaiset avainsanat, joiden laatupisteet ovat joko 9 tai 10, olemme silloin tällöin joutuneet jättämään avainsanojen sekaan muutamia huonompia avainsanoja. Emme kuitenkaan ikinä voisi harkita avainsanojen käyttämistä, joiden laatupisteet ovat alle 5, koska tällöin kampanjan hinta nousee liian korkeaksi. Viiden viimeisimmän kampanjamme ”huonoimman” avainsanan laatupiste on ollut 7 – kuitenkin tässäkin tapauksessa avainsana on reilusti keskimääräistä parempi ja tätä kautta olemme saaneet kaiken irti budjetistamme ja tavoittaneet haluamamme asiakkaat.

Adwords kampanjaan voi jäädä huonoja laatupisteitä

Älä suoraan käytä automaattisia avainsanalistoja

Älä koskaan käytä Googlen Adwordsin suosittelemia avainsanalistoja käymättä niitä itse läpi. Muutoin:

  1. kampanjastasi tulee liian laaja ja hukkaat resursseja huonoihin avainsanoihin,
  2. osa avainsanoista saa matalat laatupisteet ja
  3. markkinointibudjettisi joko (a) kasvaa huomattavasti tai (b) käytetään tehottomasti

Eli, älä käytä Google Adwordsin suosittelemaa avainsanalistaa – käy lista läpi ja saat tehokkaamman Adwords-kampanjan huomattavasti halvemmalla.

Kirjoittanut: Juhani

18.7.2016