Adwords Click Fraud on valitettavan yleinen ongelma

Adwords on monelle yritykselle yksi tehokkaimmista keinoista hankkia liikennettä nettisivuille, hyötyjä kuitenkin varjostaa mainosten "turhat" klikkailut eli klikkispämmi (Click Fraud)

Googlen Adwords on näppärä työkalu liikenteen hankkimiseen. Olemme itse käyttäneet tuhansia euroja Adwordsissa tapahtuvaan markkinointiin ja kysynnän varmistamiseen. Kun Adwords-mainonta onnistuu:

Adwordsin hinnoittelu perustuu klikkauksiin

Adwordsin ja muiden vastaavien palveluiden hinnoittelu perustuu klikkausten määrään. Mainostaja maksaa sovitun summan Googlelle joka kerta, kun mainosta klikataan. Yleisesti tällaisesta mainosten hinnoittelusta käytetään nimeä CPC, eli Cost per Click tai klikkauskohtainen hinta.

Click fraudista noin 33 % jää kiinni filtteriin

CPC-hinnoittelu eroaa perinteisestä CPM-hinnoittelusta (Cost per Impression). CPM-hinnoittelussa mainostaja maksavaa sovitun summan jokaisesta mainoksen näyttökerrasta. Yleisesti CPM-mainokset ovat käytössä perinteisen median sivuilla kuten iltapäivälehtien sivuilla.

Suomessa CPC hinnoittelun pukalosääntönä voidaan pitää, että yhdestä klikkauksesta kannattaa maksaa noin 5 – 15 senttiä. Tässä on kuitenkin hurjasti vaihtelua ja esimerkiksi hakusanan ”laina” yhteydessä olevista mainoksista joutuu pulittamaan reilusti yli euron per klikkaus. Harvinaisemmilla hakusanoilla yhden klikkauksen voi saada lähes ilmaiseksi – esimerkiksi sentillä.

Adwords Click Fraud on valitettavan yleinen ongelma

Ikävä puoli Adwords mainonnassa on ”turhat” klikkaukset, eli niin sanottu klikkispämmi (click fraud). Klikkispämmi tarkoittaa sitä, että  kilpailijat, tai spämmiin ohjelmoidut tietokoneohjelmat, klikkailevat kiusallaan meidän mainoksia ja ajavat näin markkinoinnin kustannuksia ylöspäin. Klikkispämmi on siis tekaistua liikennettä, josta joudumme maksamaan normaalin klikkauksen verran.

Arviomme mukaan jopa 10% mainosten klikkauksista on klikkispämmiä – kovan kilpailun aloilla tilanne on vielä tätäkin pahempi. Pääsimme kokemaan tämän ensi kädessä erään palvelumme kohdalla britannian markkinoilla.

Käytimme Adwordsia ensisijaisena markkinointikanavana ja saimme vihiä klikkispämmistä. Aloitimme tämän jälkeen seuraamaan tarkemmin miten paljon ja miten se tapahtuu. Seurantajakson aikana näimme kuinka samoista IP osoitteista avattiin useita eri verkkoselaimia, tehtiin samoja hakuja ja klikkailtiin meidän mainoksia. Ja heti  mainoksen avauksen jälkeen sivuilta poistuttiin välittömästi. Arvioimme mukaan pahimpina päivinä klikkispämmi pyöri jossain 20% tietämillä ja keskimäärin se asettui luokkaan 10 %.

Onneksi Google tietää Click Fraud -ongelman ja taistelee sitä vastaan. Google palauttaa havaitsemastaan klikkispämmistä maksetun summan takaisin Adwords-mainostajalle. Valitettavasti useiden raporttien mukaan tässä ei  vielä mennä yksi-yhteen, vaan osa huijausklikeistä jää palauttamatta.

Keskimäärin voimme olettaa, että noin 33 % klikkispämmistä jää kiinni automaattisiin filttereihin. Filttereihin tarttuva click fraud on kuitenkin vain pieni osa todellisesta, koska yhtään taitavampi spämmeri osaa välttää filttereitä.

Loistava artikkeli verkkomainontaan liittyvistä ongelmista löytyy Bloombergin sivuilta, johon suosittelen tutustumaan.

Kirjoittanut: Juhani

26.9.2016